12 marca w Gdańsku odbyła się uroczystość położenia stępki pierwszego z dwóch nowych patrolowców przeznaczonych dla Straży Granicznej Finlandii (Rajavartiolaitos).
Za budowę kadłubów nowych fińskich jednostek patrolowych odpowiada polskie przedsiębiorstwo Baltic Operator Sp. z o.o. Firma ta zajmuje się produkcją konstrukcji stalowych wykorzystuje do tego celu infrastrukturę znajdujące się na wyspie Ostrów a należącą do Stoczni Gdańskiej Sp. z o.o., która nie prowadzi już działalności produkcyjnej.
Polska firma występuje w roli podwykonawcy fińskiej stoczni Meyer Turku Oy z Turku, która jest odpowiedzialna za realizację umowy z Rajavartiolaitos. Zgodnie z podpisaną w grudniu 2022 r. umową Baltic Operator odpowiada za budowę częściowo wyposażonych kadłubów dwóch patrolowców, które zostaną ukończone i wyposażone w Finlandii. Budowa pierwszej z tych jednostek rozpoczęła się na wyspie Ostrów 12 grudnia ub.r.
Budowa nowych pełnomorskich jednostek patrolowych dla fińskiej Straży Granicznej jest realizowana w ramach projekt Vartiolaiva 2025 (Strażnik 2025), który rozpoczął się w 2020 r. Jego celem jest zastąpienie obecnie eksploatowanych przez Rajavartiolaitos patrolowców. W pierwszej kolejności chodzi o jednostki Tursas i Uisko, które weszły do eksploatacji w latach 1986-87 i niedługo zakończą służbę, a w dalszej perspektywie również większego i nowocześniejszego patrolowca Turva, na którym banderę podniesiono w 2014 r.
Program Vartiolaiva 2025 wszedł w fazę realizacji na wiosną 2021 r., kiedy to fińska Straż Graniczna zorganizowała przetarg, który wygrała właśnie firma Meyer Turku Oy. W czerwcu 2022 r. podpisała ona kontrakt na dostawę dwóch wielozadaniowych patrolowców typu Turva o wartości 448 mln EUR. Fińska stocznia, należąca do niemieckiej grupy kapitałowej Meyer Werft jest podmiotem odpowiadającym za opracowanie projektu tych jednostek oraz przebieg ich budowy na wszystkich jej etapach.
Oprócz Baltic Operator w przedsięwzięcie zaangażowana jest także fińska stocznia Uudenkaupungin Työvene Oy z Uusikaupunki, która odpowiada za budowę nadbudówek oraz wyposażenie obu jednostek. Według aktualnych planów pierwszy patrolowiec zostanie ukończony w 2025 r., natomiast drugi w 2026 r.
Nowe patrolowce fińskie Straży Granicznej będą miały około 4000 t wyporności i kadłub o wymiarach 98x17,6x5,1 m. Zostaną wyposażone w silniki o mocy 12 MW, pozwalające na osiąga prędkości 18 w. Zostały one zaprojektowane jako niskoemisyjne i energooszczędne oraz posiadać załogę składającą się jedynie z 30 funkcjonariuszy.
Będą to jednostki uniwersalne, które poza zadaniami typowymi dla straży przybrzeżnej (ochrona granic morskich, zwalczanie przemytu i kontrola jednostek pływających), będą przystosowane do pełnienia zadań ratowniczych (w tym działań SAR), a także likwidowania skutków rozlewów w ramach ochrony środowiska wodnego i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu