Budowa okrętu została zakontraktowana we wrześniu 2008 roku, a uroczyste wodowanie miało miejsce 9 listopada 2013 roku. Jest to pierwszy, od 40 lat, lotniskowiec budowany dla US Navy w ramach zupełnie nowego projektu – nie mogą więc dziwić opóźnienia, które sięgają już około osiemnastu miesięcy. Wedle planów, w 2019 roku miał on wyruszyć w pierwszy rejs operacyjny.
W stosunku do starszych jednostek typu Nimitz, projekt lotniskowca USS Gerald R. Ford charakteryzuje się kilkoma nowościami – nową wyspową nadbudówką o mniejszych rozmiarach, która jest wyposażona w stację radiolokacyjną z antenami AN/SPY-3, zastosowaniem elektromagnerycznego systemu katapultowego, który ma przyspieszyć procedurę startu samolotów, a także nowego systemu wspomagania lądowania. Według obliczeń, nowe rozwiązania mają zwiększyć tempo eksploatacji, a także ograniczyć koszty. Dopracowanie nowych technologii jest jedną z przyczyn opóźnień.
Obecnie Departament Obrony zamówił już kolejne dwa okręty tego typu. CVN-79 ma otrzymać nazwę USS John F. Kennedy i wejść do służby w 2020 roku, a CVN-80 ma nazywać się USS Enterprise i wejść do służby w 2025 roku.
(ŁP) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu