31 lipca rząd Kanady poinformował o zakończeniu przyjmowania ofert w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu 88 wielozadaniowych samolotów bojowych, które mają zastąpić w lotnictwie wojskowym obecnie eksploatowane C/F-18A/B Hornet.
Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, trójka rywali to szwedzki koncern Saab (JAS-39E/F Gripen) oraz dwóch producentów amerykańskich: Boeing (F/A-18E/F Super Hornet Block III) oraz Lockheed Martin (F-35A Lightning II). Ze względów proceduralnych z rywalizacji wycofali się dwaj inni producenci europejscy – Dassault (Rafale) oraz konsorcjum Eurofighter. Według obecnego harmonogramu, wybór dostawcy ma nastąpić na początku 2022 roku, co jednocześnie ma umożliwić rozpoczęcie dostaw pierwszych seryjnych samolotów około 2025 roku.
Międzynarodowy przetarg na zakup następców dla C/F-18A/B Hornet to wynik decyzji politycznych w Kanadzie. Rząd premiera Justina Trudeau zarzucał swoim poprzednikom chęć bezprzetargowego zakupu Lockheed Martin F-35A Lightning II (Kanada jest partnerem przemysłowym w programie i wyłożyła na rozwój około 160 mln dolarów).
To wstrzymało procedurę zakupu następców i zapoczątkowało programy pomostowe - początkowo Kanadyjczycy planowali interwencyjny zakup niewielkiej partii (18) wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet, jednak po wybuchu sporu na linii Bombardier – Boeing w sprawie naruszenia zasad konkurencji w segmencie lotnictwa cywilnego, Ottawa zdecydowała się na zakup używanych F/A-18A/B Hornet z Australii. Maszyny wraz z już posiadanymi C/F-18A/B Hornet mają zapewnić utrzymanie potencjału operacyjnego do czasu wdrożenia do eksploatacji docelowych następców.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Ministerstwo Obrony Kanady |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Jak to jest ze Boeing startuje mimo afery z Bombardierem?