14 marca rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia, major Krzysztof Płatek, poinformował, że do przetargu dotyczącego zakup nowych pojazdów likwidacji skażeń zgłosiło się trzech potencjalnych oferentów.
Informacja Inspektoratu Uzbrojenia to wynik pytań, które zostały zadane przez redakcję Zespołu Badań i Analiz Militarnych. Ostatecznie lista obejmuje Celtech Sp. z o.o.; konsorcjum Zamet Głowno Sp. z o.o. sp.k. wraz z Partner Systems Sp. z o.o.; konsorcjum Lubawa S.A. wraz ze Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. oraz Wojskowymi Zakładami Inżynieryjnymi S.A..
Postępowanie przetargowe zostało ogłoszone 22 grudnia ubiegłego roku. W ramach programu przewiduje się zakup 84 kompletów, które mają zostać dostarczone w latach 2023-29. Zostaną zbudowane na standardowych dla Wojska Polskiego ciężarówkach Jelcz 882 z czteroosobową nieopancerzoną kabiną. Nowe pojazdy mają służyć do likwidacji skażeń chemicznych, biologicznych oraz promieniotwórczych. Między innymi mowa o odkażaniu pojazdów, dróg, obiektów infrastruktury oraz indywidualnego wyposażenia żołnierzy. Poza działaniami na rzecz sił zbrojnych sprzęt, eksploatowany przez pododdziały walki przeciwchemicznej, pojazdy tego typu są wykorzystywane także do wsparcia operacji na rzecz innych służb i społeczeństwa - m.in. w czasie likwidacji skutków awarii lub powodzi.
Obecnie Wojsko Polskie eksploatuje specjalną wersję ciężarówek Star 266 wyposażonych w instalację IRS-2, która nie spełnia wymogów współczesnego pola walki i potrzeb operacyjnych. Projekt zakupu następców został ogłoszony już w 2012 roku - wówczas deklarowano potrzebę zakupu około 50 pojazdów, które miały bazować na podwoziu ciężarówek Jelcz S662D.43.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu