Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych zakończyły testy klimatyczne odrzutowego samolotu szkolnego typu Boeing T-7A Red Hawk.
23 lutego br. egzemplarz T-7A zakończył testy klimatyczne w laboratorium pogodowym sił powietrznych McKinley Climatic Laboratory, które znajduje się na terenie bazy Eglin AFB na Florydzie. Laboratorium znajduje się w tzw. budynku nr 440 i podlega skrzydłu testowemu 96th Test Wing. T-7A, który przybył do Eglin 15 grudnia 2023 r., poddawany był działaniu temperatur w zakresie od 43°C do -31°C oraz symulowanym opadom śniegu i deszczu. Laboratorium generowało również zarówno bardzo suche powietrze jak i atmosferę o wysokiej wilgotności. W warunkach tych technicy Boeinga oraz USAF przeprowadzali procedury uruchamiania silnika oraz testowali działanie komponentów samolotu, awioniki i urządzeń pokładowych.
W testach klimatycznych brał udział egzemplarz T-7A o numerze seryjnym 21-7003 (EMD-3). Jest to trzeci z pięciu tzw. egzemplarzy inżynieryjno-rozwojowych (EMD – Engineering, Manufacturing, and Development), które Boeing ma dostarczyć silom powietrznym. Samolot EMD-3 będzie wykorzystywany również do testowania systemów misji. Egzemplarz EMD-1 (s/n 21-7001) bierze udział w testach obciążeniowych, natomiast egzemplarz EMD-2 (s/n 21-7002) wykorzystywany jest w programie testów w powietrzu. 8 listopada 2003 r. został on dostarczony przez Boeinga do bazy Edwards AFB w Kalifornii.
USAF planują zakup 351 egzemplarzy T-7A oraz 46 naziemnych symulatorów szkoleniowych. Mają one zastąpić użytkowane przez USAF samoloty szkolne Northrop T-38C Talon. Program T-7A jest opóźniony o ponad dwa lata, m.in. z powodu potrzeby przeprojektowania systemu katapultowego samolotu oraz problemów z oprogramowaniem awioniki. Wstępna gotowość operacyjna T-7A ma zostać osiągnięte do połowy 2027 r. Rozpoczęcie produkcji małoseryjnej samolotu ma rozpocząć się na początku 2025 r.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu