2 lutego, należąca do holdingu Czechoslovak Group, czeska firma Tatra Trucks a.s. opublikowała informację podsumowującą produkcję w roku 2023.
Spółka w ubiegłym roku wyprodukowała i sprzedała 1451 pojazdów. Podmiot nadal koncentruje się na rozwoju i produkcji ciężarówek klas tonażowych średniej i ciężkiej z napędem na wszystkie koła, przeznaczonych do różnych celów i dla całej gamy segmentów. Dzięki temu może skutecznie dywersyfikować wytwarzanie i sprzedaż aut, jednocześnie starając się zachować równowagę wolumenu produkcji pomiędzy sektorem cywilnym i obronnym. Prognozy są optymistyczne, a na przestrzeni kilku kolejnych lat Tatra zamierza produkować do 2500 samochodów rocznie.
W ubiegłym roku Tatra wyprodukowała i dostarczyła odbiorcom 1451 samochodów, czyli o ponad 100 więcej niż w roku 2022. Z tej liczby mniej niż połowę sprzedanych pojazdów dostarczono odbiorcom cywilnym, głównie sektora straży pożarnej i ratownictwa, następnie do: budownictwa, górnictwa, rolnictwa czy służb komunalnych itp. Ponad połowę produkcji stanowiły gotowe samochody i podwozia dla sił zbrojnych oraz formacji bezpieczeństwa, w tym Sił Zbrojnych Republiki Czeskiej (Armáda České republiky, AČR), dla których Tatra Trucks jest partnerem strategicznym. Znaczenie rynku krajowego dla firmy podkreśla fakt, że ok. 40% wyprodukowanych pojazdów skierowano do klientów czeskich. Z kolei do największych odbiorców zagranicznych zaliczają się kontrahenci z: Indii, Austrii, Słowacji, Australii, Polski, Ukrainy, Serbii i Niemiec. Mniejsze liczby pojazdów specjalnych trafiły do: Szwajcarii, Francji, Hongkongu czy Republiki Korei.
W sferze dostaw wojskowych latem ubiegłego roku przekazano pierwsze egzemplarze podwozi Force 4×4 jako specjalnych aut strażackich, które powstały we współpracy z firmą Rosenbauer na zamówienie niemieckiej Bundeswehry. Zakontraktowała ona u tego austriackiego wytwórcy łącznie 77 ciężarówek Tatra z zabudową i sprzętem przeciwpożarowym. W zeszłym roku Tatra sfinalizowała także kontrakt na dostawę 209 ciężarówek skrzyniowych Tatra Force 6×6 dla AČR ‒ ostatnie samochody przekazano w sierpniu. Potem dostarczono czeskiemu wojsku kolejnych 30 podwozi Force 8×8 z hakowym systemem załadowczym, a w tym roku wyprodukowanych zostanie dalszych 50 takich pojazdów. Kontynuowana była też produkcja podwozi do wojskowych pojazdów logistycznych, które Tatra dostarcza Siłom Zbrojnym Belgii we współpracy z DAF Trucks i które wobec tego firmuje holenderski potentat.
Oddzielną kwestię stanowią dostawy taboru na Ukrainę. W tym obszarze przedsiębiorstwo nie udziela żadnych precyzyjnych danych, ani co do typów dostarczanych aut, ani tym bardziej ich liczby. Niemniej wiadomo że na Ukrainę trafiają czteroosiowe podwozia z serii Force, z wydłużonymi, integralnie opancerzonymi, załogowymi kabinami czterodrzwiowymi. Zabudowywane są na nich m.in. polowe systemy rakietowe BM-27 Buriewij oraz 155 mm armatohaubice samobieżne na podwoziu kołowym Bogdana, na mocy umów zawartych jeszcze przed wybuchem wojny. Wykorzystują one podwozia Tatra T815-7T3RC1 8×8. Z kolei na dwuosiowych podwoziach Tatra T815-7T3R2T 4×4 montowane są zmodernizowane polowe wyrzutnie rakietowe BM-21MT, które na Ukrainę dostarczyła firma Excalibur Army, także należąca do Czechoslovak Group.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu