Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Tatra na rynkach południowoamerykańskich

Czeska Tatra chce umocnić swą obecność w Forças Armadas Brasileiras. Kilkanaście lat temu współpracę tę zainicjowano dostarczając pojazdy bazowe do polowego systemu rakietowego ASTROS 2000, a w ubiegłym roku dostarczono także pojazdy logistyczne serii Force w układzie 8×8 z hakowym systemem załadowczym. Fot. Tatra Trucks

Na odbywających się w dniach od 2 do 4 kwietnia targach LAAD Security & Defence  2024 w São Paulo w Brazylii Tatra Trucks przedstawiła swoje plany dotyczące rynku południowoamerykańskiego, w tym brazylijskiego.

Przede wszystkim kwestią reprezentacji czeskiej firmy zajmie się spółka Tatra Brasil, w skrócie TatraBras, która jako niezależny agent zajmie się dostawą czeskich ciężarówek na rynki krajów Ameryki Łacińskiej. Jej działalność ma objąć przede wszystkim pojazdy wojskowe. Generalnie w przypadku regionu – jak to oficjalnie określono – od Meksyku w dół, interesy czeskiej marki obecnie prowadzi dwóch brazylijskich biznesmenów – Eduardo Padilha i Ricardo Sales.  Równocześnie producent zmienił swoją pozycję na rynku, gdyż dotychczasową linię cywilną Phoenix wycofano z tego obszaru zbytu. TatraBras skupi się  na segmencie obronnym, proponując w nim modele z linii Force. Rok temu firma po raz pierwszy pojawiła się na targach LAAD, największej imprezie wystawienniczej o tym charakterze w regionie. Tam zawarła swoje pierwsze transakcje na dostawę pojazdów wojskowych do Forças Armadas Brasileiras.

W związku z nową sytuacją, spółka TatraBras dezaktywowała jednostkę biznesową w Ponta Grossa w stanie Paraná, w której docelowo miała zostać zainstalowana linia montażowa ciężarówek cywilnych. Zdaniem Eduardo Padilhy wraz z wprowadzeniem normy Euro 6 montowanie w kraju linii cywilnych ciężarówek w wydaniu Euro 5 byłoby niewykonalne. Z tego powodu TatraBras skoncentruje się najpierw na pojazdach wojskowych. Równolegle podjęte zostaną pierwsze kroki w celu wprowadzenia do Brazylii na przestrzeni dwóch lat linii cywilnej Phoenix, ale już w standardzie Euro 6. W tym celu wkrótce powinny rozpocząć się rozmowy z firmą DAF. Holenderska marka dostarcza bowiem kabinę, silnik i skrzynię biegów (ZF) do tych ciężarówek. W efekcie w Brazylii paleta dostępnych modeli powinna być taka sama, jak w innych ekologicznie wymagających krajach. W tym sensie Padilha nie wyklucza, że to sam DAF, mający zakłady w Brazylii, będzie odpowiedzialny za obsługę posprzedażną linii Phoenix po jej wprowadzeniu w Brazylii. Tym bardziej, że jego autoryzowana sieć zbytu rozszerzyła się w tym kraju, oprócz pojazdów obejmuje dział Paccar Parts, czyli markę dostarczającą komponenty do pojazdów DAF i inne elementy do pojazdów użytkowych.
Warto przy tym pamiętać, że sam rynek ciężarówek wojskowych w Brazylii należał do bardzo hermetycznych, ponieważ działają na nim nieliczne firmy. Jedną z najpopularniejszych marek w tym segmencie od dawna pozostaje Iveco Defense. Poza tym Volkswagen Caminhões opracowuje modele oparte na wersjach cywilnych, ale zmodyfikowane przez BMB, aby mogły służyć wojsku. Zarazem flota ciężarówek Forças Armadas Brasileiras zalicza się do bardzo zdeprecjonowanych fizycznie ‒ aktualnie pilnej modernizacji bądź wymiany wymaga nawet 4000 samochodów. Niemniej pojawiają się zasadnicze wyzwania. Szczególnie, że według Padilhy jest to biznes realizowany w drodze sprzedaży bezpośredniej i dłuższych negocjacji, w dodatku wyłącznie z jednym klientem, którym jest rząd federalny. W tym kontekście Tatra może poszczycić się kontraktem na 89 ciężarówek z linii Force T815-790R39 6×6 i T815-7A0R59 4×4, sprzedanych wojskom lądowym i marynarce wojennej za pośrednictwem firmy Avibras, która zastosowała je jako elementy polowego systemu rakietowego ASTROS 2000. W ich przypadku wymagania posprzedażowe są większe w porównaniu z cywilnymi ciężarówkami. Są to bowiem pojazdy opancerzone, których serwis jest bardziej wymagający. Uzyskanie wysokiej dostępności wymaga utworzenia odpowiednich zapasów  części zamiennych. Za szkolenie kierowców i wojskowych techników, a także obsługę posprzedażną odpowiada TatraBras.

Z rynkiem brazylijskim wiązana jest także wizja nowego ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowy z wojskowej rodziny Force w układzie 6×6. Rys. Tatra Trucks

Obecnie, za pośrednictwem lokalnego agenta, czeski producent rozpoczął kolejną rundę negocjacji z rządem Brazylii. Oferowane ą ciężarówki w układach napędowych 4×4, 6×6 i 8×8. Ale Tatra ma w ofercie podwozia o konfiguracjach osi do 18×18! Trzeba podkreślić, że ciężarówki do użytku terenowego i wojskowego nie muszą spełniać normy Euro 6. Dlatego przedstawiciele serii Force otrzymują silniki zgodne z normami Euro 3 – Euro 5. Zarazem, mając na uwadze lokalne uwarunkowania w zakresie serii Force, w 2024 r. Tatra planuje otworzyć w Araucária zakład montażowy SKD tych ciężarówek.

W 2023 r. Tatra sprzedała rządowi brazylijskiemu 12 ciężarówek logistycznych serii Force w układzie 8×8 z hakowymi systemami załadowczymi. Na 2024 r. prognoza zakłada sprzedaż w Brazylii 100 samochodów i ok. 300 dalszych w innych państwach Ameryki Łacińskiej.

W przestrzeni informacyjnej pojawiła się też ciekawa grafika, pokazująca nowy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy z wojskowej rodziny Force. Na razie niewiele wiadomo na temat ostatecznej kompletacji tego auta. Grafika pokazuje wariant trzyosiowy, w układzie napędowym 6×6. Ma on długą kabinę nieopancerzoną – bazową w Force, za nią koło/koła zapasowe, a za nimi zestaw wciągarek do obsługi zabieranego na naczepie sprzętu. Zwraca przy tym uwagę rodzaj ogumienia. Tylny tandem otrzymał bowiem opony pojedyncze. Może to wynikać równie dobrze z uproszczenia dostępnej grafiki, na której po prostu połączono górę – tzn. kabinę wraz z osprzętem z bazowego czteroosiowego ciągnika HET z podstawowym trzyosiowym podwoziem, jak i faktycznie odmiana ta może być tak skonfigurowana. Przy trzech osiach i wyłącznie pojedynczym ogumieniu dopuszczalna masa całkowita zestawu nie może jednak przekraczać około 60 000-70 000 kg. Jeśli przyjmie się, że masa samego ciągnika tej kategorii to ok. 14 000-15 000 kg i tyle samo może wynosić masa niskopodłogowej naczepy czteroosiowej, to wówczas otrzymuje się ładowność na poziomie 30 000-42 000 kg. A tyle wynosi masa większości czołgów eksploatowanych przez Brazylię (eksbelgijskie i eksniemieckie Leopardy 1). Jako napęd  wydaje się, że w tym przypadku w zupełności wystarczy silnik Tatry – 12,667-litrowy, 8-cylindrowy, widlasty, chłodzony powietrzem, uzyskujący maksymalną moc 300 kW/408 KM i maksymalny moment obrotowy 2100 Nm.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc