Urząd cywilnego nadzoru lotniczego Stanów Zjednoczonych (FAA – Federal Aviation Administration) prowadzi wraz z firmą Sikorsky w West Palm Beach na Florydzie próby śmigłowca wielozadaniowego S-70M. Jest to przeznaczony dla użytkowników cywilnych wariant wojskowego śmigłowca UH-60M Black Hawk, produkowanego dla sił zbrojnych od roku 2005.
Pierwszy śmigłowiec tej wersji powstał w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu w tym roku, i we wrześniu został przekazany do macierzystych zakładów w USA. Mieleckie zakłady informowały o tym podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Śmigłowce S-70M mają być produkowane w Mielcu równolegle z nieznacznie różniącymi się S-70i, wytwarzanymi dla użytkowników wojskowych i cywilnych.
Celem prób jest uzyskanie jeszcze w tym roku możliwości użytkowania cywilnych S-70M w kategorii Restricted do zadań specjalnych (certyfikat FAA ogólnej kategorii Restricted śmigłowiec S-70M uzyskał w lutym 2019 r.). Pozwoli to na użycie danego typu statku powietrznego do zadań specjalnych wymienionych w certyfikacie. Mogą być to zastosowania rolnicze (opryski, zwalczanie szkodników, kontrola zwierząt), aerofotogrametryczne, patrolowe (rurociągi, linie energetyczne), transport ładunków na podwieszeniu zewnętrznym czy zwalczanie pożarów.
Zgoda FAA umożliwi operatorom cywilnym ze Stanów Zjednoczonych na zakup śmigłowców UH-60 w najnowszej wersji M bezpośrednio u producenta. Dotychczas maszyny rodziny Black Hawk pozyskiwane przez użytkowników na rynku cywilnym, były zwykle wycofanymi ze służby w lotnictwie US Army płatowcami UH-60A lub fabrycznie nowymi S-70i.
W ostatnich latach śmigłowce Black Hawk są coraz częściej stosowane w USA do zwalczania pożarów, zwłaszcza w charakteryzujących się ciepłym klimatem południowych i zachodnich stanach kraju. Specjalistyczny wariant nazwany Firehawk otrzymał m.in. powiększone golenie podwozia, dzięki czemu pod kadłubem można zainstalować zbiornik o pojemności 1000 galonów (3785 litrów) na wodę i środki gaśnicze. Kilkanaście egzemplarzy S-70i zbudowanych w zakładach PZL Mielec w wersji bazowej po konwersji do odmiany Firehawk trafiło w ostatnich latach m.in. do straży pożarnej hrabstwa Los Angeles i służb ratowniczych stanu Kalifornia. Docelowo również pierwszy testowy S-70M (N640PL) ma zostać przebudowany w 2021 r. na wersję Firehawk i trafić do nieujawnionego jeszcze użytkownika.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu