10 lipca w stoczni AO „SF Ałmaz” w Sankt Petersburgu podniesiono banderę na patrolowcu arktycznym staży granicznej Tajmyr zbudowanym w tym zakładzie według projektu 22120 Purga. Jest on przy tym piątą, i jak dotąd ostatnią, jednostką tego typu zakupioną dla Straży Wybrzeża Służby Granicznej Federacji Rosyjskiej.
Okręt powstał na mocy kontraktu podpisanego 26 lutego 2018 roku. Stępkę patrolowca, budowanego pod numerem stoczniowy 054, położono 30 maja 2018, a zwodowano na początku lipca 2019 roku. Podobnie jak w przypadku poprzednich jednostek tego typu będzie on służył na Dalekim Wschodzie, najprawdopodobniej na Kamczatce.
W stosunku do dwóch pierwszych patrolowców tego typu, projekt ostatnich jednostek serii został nieco zmodyfikowany. Zastosowano słabsze silniki napędu głównego, czego konsekwencją jest zmniejszenie prędkości maksymalnej o trzy węzły. Ponadto lądowisko dla śmigłowca zostało zmienione w ten sposób, że jego cześć może być wykorzystywana jako pokład ładunkowy, na którym transportowany może być np. Lekki poduszkowiec.
Wyporność tak zmodyfikowanych patrolowców proj. 22120 wynosi 1160 t, wymiary to 71x10,4x3,4 m. siłownia składa się z dwóch silników wysokoprężnych ABC 12M VZDC o mocy 4080 KM każdy, produkcji belgijskiej spółki Anglo Belgian Corporation, które pozwalają na osiągnięcie prędkość 18 węzłów. Zasięg wynosi 6000 Mm przy 10 węzłach. Załoga liczy 25 ludzi, można przy tym dodatkowo zaokrętować cztery osoby. Jednostki nie są uzbrojone, ale w razie konieczności istnieje możliwość montażu 30 mm armaty rotacyjnej AK-306M, mają też warunki do zaokrętowania śmigłowca lekkiego Kamow Ka-226. Ciekawostką jest fakt, że na patrolowcach projektu 22120 Purga zamontowane zostały polskie drzwi wodoszczelne firmy Remontowa Hydroster Systems Sp. z o.o. z Gdańska, wchodzącej w skład Remontowa Holding S.A.
(Andrzej Nitka) | Foto: Andrzej Nitka |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu