27 września niemiecki Federalny Urząd Kontroli Eksportu (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle, BAFA) zniósł embargo na sprzedaż komponentów pochodzenia niemieckiego brazylijskich kołowych transporterów opancerzonych VBTP-MR (Viatura Blindada de Transporte de Pessoal – Média de Rodas) Guarani do Filipin.
Urząd BAFA, powołując się na tzw. doktrynę Genschera (zakaz sprzedaży uzbrojenia do państw i regionów zagrożonych lub objętych wojną oraz łamiących prawa człowieka), zablokował na początku tego roku eksport 28 kołowych transporterów opancerzonych VBTP-MR Guarani produkcji brazylijskiej do Filipin. Produkowane przez Iveco Defence Vehicles w Sete Lagos pojazdy zostały sprzedane wyspiarskiemu państwu za pośrednictwem koncernu... Elbit Systems. Izraelska spółka sprzedała je w ramach większego pakietu umów międzyrządowych, przy czym Filipiny miałyby kupić nawet do 114 pojazdów, zaś sam Elbit odpowiada za dostawę uzbrojenia i niektórych elementów wyposażenia do nich. Co najciekawsze, mimo embarga armia Filipin odebrała już pięć pojazdów, choć niemiecka blokada eksportu spowodowała, że dotychczas pozostawały one w pieczy producenta.
Znana jest lista komponentów pochodzenia niemieckiego, stosowanych podczas kompletowania Guarani. Są to:
Pomimo ostatecznie udzielonej zgody na eksport, producent Guarani postarał się o zastąpienie niektórych niemieckich zespołów wyrobami innych producentów, np. zostanie zastosowana stal pancerna szwedzkiej firmy SSAB Svenskt Stål AB. Same filipińskie Guarani będą różnić się od brazylijskich m.in. wzmocnionym opancerzeniem, dodaną wyciągarką hydrauliczną o uciągu 18 t, systemami łączności TORCH-X TM (BMS) i E-LynX TM (radio programowalne) oraz zdalnie sterowanym stanowiskiem strzeleckim SARC (trzy ostatnie produkcji Elbit Systems).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu