23 maja Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz korporacja Raytheon podpisali umowę w sprawie realizacji usługi wsparcia logistycznego dla kierowanych pocisków AIM-9X Sidewinder różnych odmian.
Majowa umowa ma wartość 98,4 mln USD i ma obowiązywać do maja 2024 roku. Na jej mocy specjaliści producenta mają odpowiadać za usługę wsparcia wariantów Block I, Block II oraz Block II+, które są eksploatowane przez amerykańskie siły zbrojne oraz klientów eksportowych, którzy mogą wykupić usługę w ramach procedury FMS. W momencie podpisania nie uruchomiono finansowania – poszczególne prace będą zlecane w ramach osobnych zamówień.
Rodzina AIM-9X Sidewinder została wprowadzona do uzbrojenia w 2003 roku. W ciągu lat jest systematycznie rozwijana, aby nadążyć za konkurencją oraz zmianami na polu walki (choćby rosnącą popularność samolotów 5. generacji). Z tego też względu korporacja Raytheon (w oparciu o umowy z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych) obecnie prowadzone są prace nad wersją Block III. Dotychczas odnotowano jedno użycie bojowe pocisku AIM-9X Sidewinder – 18 czerwca 2017 roku pilot US Navy próbował zestrzelić przy pomocy tego typu uzbrojenia syryjski samolot Su-22. Według dostępnych przekazów, po odpaleniu doszło do usterki technicznej i AIM-9X chybił. Ostatecznie syryjska maszyna została zniszczona przy pomocy AIM-120 AMRAAM. W czerwcu ubiegłego roku producent świętował dostarczenie 10000. egzemplarza AIM-9X. Spośród nich niemal 3000 wyeksportowano klientom programu FMS (w tym do Polski).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
MBDA produkuje części AIM-132 ASRAAM w MESKO być może wyposażenie w te pociski naszych F-16 i F-35, dałoby realne korzyści naszej gospodarce, a Raytheon ma fajny rynek zbytu w Polsce (AIM9X,AGM-65 Maverick,AIM-120 AMRAAM), nie są jedyni łaski nie robią.