Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Quadro International rozwija produkcję mimo wojny na Ukrainie

Ukraiński producent pojazdów SHERP, mimo wybuchu wojny, nadal rozwija ich produkcję. Na zdjęciu pojazdy wykorzystywane przez Wojska Lądowe Indii. Fot. x/@VivekSi85847001

3 stycznia ukraińskie media opublikowały informacja o systematycznym wzroście produkcji firmy Quadro International z siedzibą w Kijowie, producenta wszędołazów SHERP.

W jednym z wywiadów dyrektor generalny Quadro International Ołeksandr Biłecki stwierdził, że główny zakład jego firmy nie tylko kontynuuje produkcję w warunkach wojennych, lecz nawet zwiększa jej skalę. Zakład wytwarzać może, zależnie od zapotrzebowania, od 30 do 100 kołowych wszędołazów SHERP. Oprócz tego w Turcji i w Indiach ukraińska firma ma zagraniczne montownie. To zresztą Indie są największym użytkownikiem SHERP-ów w wersji N1200 (lokalnie ATOR 1200). Indie zamówiły dotychczas 96 wozów i negocjują kontrakt na zakup 24 kolejnych. Poza tym pojazdy tej rodziny są wykorzystywane m.in. na misjach pokojowych Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz przez ukraińskie służby ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. Podczas działań kluczowe znaczenie ma ich ekstremalnie wysoka dzielność terenowa, zapewniana przez napęd w formule 4×4 i koła o bardzo dużej wielkości (na tyle dużej, by zapewniać pojazdowi pływalność). Po wybuchu wojny rosyjsko-ukraińskiej firma rozpoczęła prace nad zdalnie sterowaną odmianą pojazdu. Jest ona już testowana w wariancie transportowym. Co ciekawe, rozwijany od 2012 r. projekt pierwotnie był przedsięwzięciem rosyjsko-ukraińskim.

SHERP to stosunkowo nieduży, lekki amfibijny wszędołaz na podwoziu kołowym. Pojazd ma 3,4 m długości, 2,52 m szerokości i tyleż wysokości. Masa własna wynosi 1,6 t (wg innych źródeł tylko 1,3 t – możliwe, że zależnie od wersji). Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Kubota V505-t o mocy 32,3 kW/44 KM, sprzężony z pięciobiegową skrzynią manualną (dostępne są inne zestawy napędowe). Charakterystyczną cechą pojazdu są cztery ogromne koła z bezdętkowymi oponami. Wysokość kół wynosi 1600 mm, a szerokość 600 mm. Pojazd jest wyposażony w system regulacji ciśnienia w oponach, tak, by je obniżyć podczas jazdy w trudnym terenie lub zwiększyć podczas jazdy po utwardzonej drodze. Sterowanie pojazdem odbywa się poprzez zmianę prędkości obrotu kół, a więc niejako „po czołgowemu”. Załoga liczy jedną-dwie osoby, do tego pojazd może transportować kilka kolejnych (np. ratowniczy wszędołaz Bohun poza kierowcą zabiera pięć osób) lub ładunek.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc