Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Przedświąteczna wizyta amerykańskiego zbiornikowca

USNS John Lenthall (T-AO-189) wchodzi do portu w Gdyni. Fot. Marcin Chała

W dniach 5-8 kwietnia przy Nabrzeżu Francuskim Portu Gdynia cumował amerykański zbiornikowiec floty USNS John Lenthall (T-AO-189) typu Henry J. Kaiser, celem odtworzenia gotowości bojowej.

Mimo zdecydowanie mniejszej, w porównaniu z rokiem ubiegłym, aktywności amerykańskich okrętów w rejonie Morza Bałtyckiego, ich obecność jest ciągle zauważalna. Szczególnie w przypadku szeroko pojętych jednostek wsparcia i transportowych. W ciągu ostatnich czterech miesięcy polskie porty odwiedziły dwa okręty transportowe typu Boh Hope: Pililaau (T-AKR 304), który 6 stycznia zacumował przy Nabrzeżu Oliwskim w gdańskim Nowym Porcie (Pierwsza amerykańska jednostka wsparcia w Polskim porcie w 2023 roku/ZBiAM.pl) oraz Leroy A. Mendonca (T-AKR 303), cumujący przy Nabrzeżu Helskim I w gdyńskim porcie na początku marca (Następny „amerykański bohater” w polskim porcie/ZBiAM.pl). W lutym gdyński port odwiedził także niszczyciel USS Arleigh Burke (DDG 51) (Pierwszy w tym roku amerykański niszczyciel zawinął do Gdyni/ZBiAM.pl). Pierwszym polskim portem, który w tym roku odwiedził T-AO-189 było Świnoujście, gdzie zacumował 27 lutego.

John Lenthall jest trzecim z 16 okrętów zbudowanych wg tego projektu na zapotrzebowanie US Navy. Obecnie pod amerykańską banderą pozostaje 15 okrętów, w maju 2009 roku odsprzedano bowiem Chile, wyłączony z eksploatacji od 1996 roku, USNS Andrew J. Higgins (T-AO-190). Po zakończonym remoncie w lutym 2010 roku rozpoczął on służbę jako Almirante Montt (AO 52). Zamówienie na przyszłego Lenthall’a złożono 22 lutego 1983 roku, a zbudowany został, podobnie jak wszystkie pozostałe okręty tego typu, przez stocznię Avondale Shipyard Inc. z Nowego Orleanu w stanie Luizjana. Stępkę położono 15 lipca 1985 roku, wodowanie miało miejsce 9 sierpnia 1986 roku, a do służby w siłach pomocniczych NFAF (Naval Fleet Auxiliary Force) amerykańskiego dowództwa logistycznego MSC (Military Sealift Command) wszedł 25 lipca 1987 roku. Swoje zadania na rzecz amerykańskiej 2. Floty (United States Second Fleet) realizował do 11 listopada 1996 roku, kiedy to okręty odstawiono do rezerwy. Nieco ponad dwa lata później okręt reaktywowano przydzielając do tej samej Floty gdzie służy do dnia dzisiejszego.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc