Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Problemy z południowokoreańską skrzynią biegów do czołgu K2

4 sierpnia Wang Jeong-hong, szef DAPA (Defense Acquisition Program Administration, pol. Zarząd Programów Zakupów Obronnych), poinformował o problemach z rodzimą automatyczną skrzynią biegów do czołgu K2 Black Panther. Automatyczna skrzynia biegów EST15K (6 biegów do przodu, 3 do tyłu), opracowana przez firmę S&T Dynamics, nie przeszła testu niezawodności.

Przed zespołem postawiono wymóg 320 godzin pracy bez usterki, tymczasem badana skrzynia biegów uległa awarii po 237 godzinach. Producent otrzymał czas na wprowadzenie poprawek i ponowne przeprowadzenie testu. Jeżeli dojdzie do ponownego przedwczesnego wystąpienia usterki, DAPA może zacząć rozważać zastąpienie rodzimej skrzyni biegów importowanym odpowiednikiem. Szef DAPA poinformował, że jeżeli testy wypadną pomyślnie, K2 zostanie zaoferowany na eksport wraz z nowym power packiem, w całości będącym produktem przemysłu Republiki Korei.  Ma do tego pewne podstawy, bowiem jest to najlepszy dotąd wynik uzyskany podczas testów państwowych – zdarzyło się bowiem, że skrzynia biegów EST15K nie wytrzymywała siedmiu godzin pracy! Ponadto szef DAPA wskazał, że jedną z przyczyn niezadowalających wyników testów rodzimej skrzyni biegów mogą być niejasne przepisy, skutkujące np. nadmiernym jej obciążaniem podczas prób.

EST15K miałaby być jednym z dwóch zasadniczych elementów „narodowego” południowokoreańskiego power packa, obok silnika wysokoprężnego Doosan DV27K o mocy 1103 kW/1500 KM. Nowy power pack miałby trafić do czołgów K2 produkowanych w ramach III serii produkcyjnej, liczącej 54 sztuki, a także do wszystkich wozów zamawianych w przyszłości (o ile następne zamówienia będą miały miejsce) czy eksportowych lub produkowanych poza Republiką Korei na licencji. Pierwsza seria K2 otrzymała power pack produkcji niemieckiej (silnik MTU MT883 ka501 o mocy 1103 kW/1500 KM sprzężony z automatyczną przekładnią Renk HSWL 295 TM), druga otrzymała power pack z silnikiem firmy Doosan (patrz wyżej) i skrzynią biegów HSWL 295 TM – pierwotnie one jako pierwsze miały mieć w pełni południowokoreański power pack, ale prace nad skrzynią biegów EST15K się opóźniły.

(Bartłomiej Kucharski) Foto: Siły Zbrojne Republiki Korei
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc