30 grudnia na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono poselską interpelację dotyczącą produkcji i eksportu wielozadaniowych śmigłowców transportowych S-70i Black Hawk, które są dostarczane przez należące do korporacji Lockheed Martin Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu.
Autorem powyższej interpelacji jest Artur Szałabawka (Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość). W powyższym dokumencie czytamy, zwracam się do Pana Ministra z interpelacją dotyczącą produkcji i eksportu śmigłowców S-70i Black Hawk, realizowanej przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, oraz jej znaczenia dla polskiego przemysłu zbrojeniowego i pozycji Polski na międzynarodowym rynku zbrojeniowym. Jak wynika z ostatnich doniesień, w dniu 9 grudnia 2024 roku do bazy lotniczej Clark Air Base w Angeles City na Filipinach dostarczono kolejnych pięć śmigłowców S-70i Black Hawk, wyprodukowanych w Polsce. Była to druga dostawa tego typu w bieżącym roku, po pięciu maszynach przekazanych w czerwcu. Oba transporty zrealizowano przy użyciu ukraińskiego samolotu An-124 Rusłan, operowanego przez linię Antonov Airlines. Warto podkreślić, że wspomniane dziesięć śmigłowców to część kontraktu z 2022 roku, opiewającego na dostawę 32 maszyn o łącznej wartości ponad 630 milionów dolarów. Umowa obejmuje nie tylko dostawy śmigłowców, lecz również części zamienne, pakiet logistyczny i szkoleniowy. Planowane terminy kolejnych dostaw to rok 2025 (15 maszyn) oraz 2026 (7 maszyn), co zakończy realizację umowy. Jednocześnie warto przypomnieć, że jest to już druga umowa dotycząca dostaw S-70i Black Hawk dla Filipin. Pierwsza, podpisana w 2019 roku, dotyczyła zakupu 16 śmigłowców. Sprzęt ten znajduje zastosowanie głównie w misjach humanitarnych oraz akcjach ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych, co świadczy o jego uniwersalności i niezawodności. Polska posiada obecnie 13 śmigłowców S-70i Black Hawk. Wojska Specjalne użytkują 8 maszyn, które zostały dostarczone w dwóch transzach: cztery w 2019 roku i kolejne cztery w latach 2023–2024. Policja natomiast dysponuje pięcioma śmigłowcami, z których pierwsze trzy otrzymano w 2018 roku, a dwa kolejne w 2024 roku. Śmigłowce te są doceniane za swoją wszechstronność, niezawodność oraz nowoczesną konstrukcję. Do największych zalet śmigłowców S-70i należą:
a/ wszechstronność - możliwość realizacji różnorodnych misji, takich jak transport żołnierzy, ewakuacja medyczna, wsparcie ogniowe oraz akcje poszukiwawczo-ratownicze,
b/ wytrzymałość - konstrukcja odporna na uszkodzenia oraz łopaty wirnika wykonane z kompozytów z tolerancją balistyczną, co zwiększa bezpieczeństwo w trudnych warunkach bojowych,
c/ nowoczesna awionika - zaawansowane systemy nawigacyjne, takie jak GPS, oraz szklany kokpit z wielofunkcyjnymi wyświetlaczami, co ułatwia pilotowanie i zarządzanie misjami.
W świetle powyższego proszę o odpowiedź na następujące pytania:
Czy Ministerstwo Obrony Narodowej planuje dalsze wspieranie Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu w kontekście ich potencjału eksportowego?
Jakie kroki podejmuje resort w celu promocji polskich produktów zbrojeniowych na rynkach międzynarodowych, w tym w regionie Azji Południowo-Wschodniej?
Czy Polska planuje zwiększenie zakupów rodzimych śmigłowców dla Wojska Polskiego, co mogłoby stanowić dodatkowe wsparcie dla rozwoju sektora lotniczego w kraju?
Eksport śmigłowców S-70i Black Hawk jest niewątpliwym sukcesem polskiego przemysłu zbrojeniowego i przyczynia się do wzmocnienia wizerunku Polski jako wiarygodnego dostawcy zaawansowanego technologicznie sprzętu wojskowego. Mam nadzieję, że Pan Minister przedstawi działania, jakie resort podejmuje, by utrzymać i rozwijać ten pozytywny trend.
Dotychczas Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu dostarczyły użytkownikom na świecie ponad sto seryjnych S-70i Black Hawk. Poza trzynastoma egzemplarzami w Polsce lista użytkowników obejmuje m.in. Meksyk, Chile, Kolumbię, Stany Zjednoczone, Filipiny, Tajlandię, Brunei, Rumunię oraz Arabię Saudyjską. Nie można wykluczyć, że w ciągu najbliższych miesięcy do grona użytkowników dołączy Bangladesz, którego Szef Sztabu zapowiedział „wkrótce” podpisanie kontraktu na nieujawnioną liczbę śmigłowców tego typu. Poza tym nie można wykluczyć innych zamówień.
W przypadku Polski wiadomo, że od ponad roku prowadzone są rozmowy pomiędzy Agencją Uzbrojenia oraz producentem w sprawie możliwości zakupu 32 egzemplarzy na potrzeby wojsk aeromobilnych. Być może, w wyniku doświadczeń z tegorocznej powodzi, rozmowy ulegną przyspieszeniu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu