4 stycznia na stronach Sejmu upubliczniono interpelację poselską, którą do Ministerstwa Obrony Narodowej wystosował poseł Adam Szłapka (Koalicja Obywatelska). Dotyczy kwestii związanych z zakupem do Wojska Polskiego samochodów Ford Ranger, których pierwszą partię przekazano w grudniu ubiegłego roku.
W interpelacji, która wpłynęła do Sejmu 28 grudnia, autor pyta o kwestie związane z ogólnym wyposażeniem pojazdów, na co media zwróciły uwagę przy okazji uroczystości przekazania pierwszych wozów, a także rozpoczęciem ich eksploatacji w jednostkach na terenie całego kraju. W związku z tym oczekiwane są odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy zakup pojazdów typu Ford Ranger XLT diesel o mocy 170 KM zwykłej seryjnej produkcji odpowiada rzeczywistym potrzebom Wojska Polskiego? Z kim decyzja o tego typu zakupie była konsultowana?
2. Czy uważa Pan, że Ford Ranger XLT spełnia warunki pojazdu, który ma być używany w trudnych warunkach terenowych oraz bojowych?
3. Z jakiego powodu zdecydowano, że samochód wojskowy będzie miał barwę czarny metalik, a nie barwy ochronne i maskujące?
4. Z jakiego powodu zdecydowano, że pojazd wojskowy powinien mieć chromowane wykończenia karoserii?
5. Czy zakupione pojazdy posiadają wykończenia i wzmocnienia do zamontowania na platformie dodatkowej broni?
6. Dlaczego w zakupionych pojazdach siedzenia są wykończone zwykłym welurem, skoro jest oczywiste, że żołnierz z pełnym wyposażeniem, który usiądzie na takim siedzeniu, natychmiast je zniszczy?
Co należy podkreślić, to jedna z dwóch interpelacji poselskich, które wpłynęły do resortu obrony w grudniu ubiegłego roku w sprawie zakupu samochodów Ford Ranger. Drugą (datowaną na 21 grudnia) wystosowali także posłowie Koalicji Obywatelskiej - Konrad Frysztak, Krzysztof Truskolaski, Witold Zembaczyński, Marek Sowa, Aleksander Miszalski. Także w tym przypadku zadano kilka ciekawych pytań związanych z realizacją powyższego zakupu.
Przypomnijmy, umowa na dostawę nowych samochodów ciężarowo-osobowych ogólnego przeznaczenia została zawarta 31 marca 2020 roku pomiędzy 2. Regionalną Bazą Logistyczną oraz konsorcjum Glomex MS Polska Sp. z o.o. wraz z Glomex MS s.r.o. z Republiki Czeskiej. W latach 2020-22 dostarczonych zostanie 648 samochodów Ford Ranger XTL. Szybki termin dostawy był możliwy dzięki temu, że samochody są w komercyjnej, niezmilitaryzowanej wersji, choć zestaw ich wyposażenia rozbudowano o niektóre elementy opcjonalne.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Widać że pan poseł nie wie jaki był cel zakupienia samochodów i zadaje proste pytania. To świadczy, że zupełnie nie przygotował się do tematy, dane wymagania przetargowe są publicznie dostępne.
dhaamat, dhaaamat - czy poseł Szłapka czy jak mu tam wie, że się nakleja odpowiednie folie na karoserie i elementy chromowane (jak w pojazdach flotowych)? Szłapka wyraźnie sądzi, że samochody flotowe z napisem Orange albo Biedronka takie wychodzą już z fabryki. Szłapka nie widział tez zapewne nigdy pokrowców na siedzenia, bo w świecie Szłapki pokrowce nie istnieją.
Żenujący gość, żenujące pytania, szkoda się kimś takim przejmować
Odpowiedź powinna byś chyba jasna dla wszystkich. Auto do wożenia d..py oficerów sztabu i monu, oraz co ważniejszych dowódców jednostek nie musi wyglądać jak Humvee. A wręcz wskazane jest by nie różnił się od zwykłego Suva. Jak się odwozi dzieci czy żonę lub jedzie na zakupy, nie kluję w oczy. Po co takim osobnikom bumper, uchwyty na radio i broń, przecież im potrzebny jest zamykany bagażnik na zakupy, klima, welur co by się tyłek nie ślizgał i nie marzł i ogrzewane lusterka no może przydało by się też ogrzewanie postojowe, jak żonka za długo siedzi u fryzjera czy kosmetyczki.
Jurgen weź mocny rozbieg i uderz w te swoje foliowane auta z bani. Kurwa gościu twierdzi że cywilne auto wystarczy pomalować na zielono i jest wojskowe hehe. Weź idz do o.t tam trzeba takich ludzi jak ty. Może uda ci się zobaczyć do czego będą służyć te pojazdy tzn zobaczysz tylko honkery ale w ich miejsce miały by być te fordy
niewykluczone że te samochody armia kiedyś sprzeda cywilom a wtedy będzie więcej chetnych żeby ja kupić.
Poseł Szłapka jak widać jest głupi jak komentujący poniżej DUDLEY... lepiej jego zdaniem byłoby zaplacic za przestawienie lakierni i produkcji na elementy dla wojska? Czy zdaniem takich osłów taki samochód ma być bojowym?
Czy skoro ma spełniać funkcje administracyjne to moze byc nawet rozowy. Byle najtanszy i nie marnowac pieniedzy podatnikow?
Samochód bojowy powinien być prosty pozbawiony palnych i odblaskowych elementów a charakteryzować się prostotą i sprawnością ktoś z inspektoratu uzbrojenia powinien ponieść konsekwencje , podejrzewam że to wymysł jakiegoś młodego nie doswiadcznego karierowicza . Honker w polu jest nspewno bezpieczniejszy😂
Szanowni Państwo. Przecież wysicy oficerowie WP i dowódcy jednostek muszą mieć czym jeździć .. ot i cała tajemnica . Mało którym Fordem jeździć zwykli użytkownicy, czyli żołnierze
A który z was którzy z komentujący byli w wojsku?który miał broń plecak i resztę uzbrojenia na sobie ?kto z was siedział na welurowych fotelach z uzbrojeniem?nie ma możliwości zabezpieczyc foteli tapicerki,jak i lakieru folia możesz sobie jeden z drugim położyć na osobowe auto ale nie na militarne ,tak jak i zawieszenia i podłoga,cwoki który z was wjechał by na minę seryjnym autem ?lub pod grad kul ? No właśnie amatorzy z was i bądźcie cicho .to co rząd kuil to kupili to za co ktoś dostał w łapę .strach będzie tym wyjechać w teren .no chyba że to dla wożenia VIP i po zakupy typu wódka kiełbasa do sklepu to ok.
Zielony kolor nadwozia czyni według osła z Rangera BWT,czyli Bojowy Wóz Terenowy.
https://www.defence24.pl/eurosatory-2018-zmilitaryzowany-ford-dla-francuskiego-wojska
Przekret niczym
Respiratory od handlarza
Wojsko błyszczy
Każdy wie dlaczego taki sprzęt. Były mercedesy teraz fordy. Zwykły żołnierz źre co dostanie i msrźnie jak pies bo dostanie zamienniki a oficerowie śpią w hotelach, jeżdżą fordami służbowymi i jedzą z kateringu. TO OBRAZ POLSKIEJ ARMII.
Każdy wie dlaczego taki sprzęt. Były mercedesy teraz fordy. Zwykły żołnierz źre co dostanie i marźnie jak pies bo dostanie zamienniki a oficerowie śpią w hotelach, jeżdżą fordami służbowymi i jedzą z kateringu. TO OBRAZ POLSKIEJ ARMII.Tak będzie zawsze jeśli pieniądze państwowe wydawane będą bez kontrol.
To w stylu posłów albo osłów koalicji obywatelskiej najpierwej niech zapozna się z przeznaczeniem tych pojazdów to a dwa to to już dawno za ich urzędowania należało się też wymienić choć część teraz nietrza było aż takiej liczby zakupić niech pan poseł powie ile oni kupili to ciekawe przy takich rocznych budżetach ci to choć kupują a co PO Leopardy na lawetach prawię wszystkie zepsute jak by tego mało to bez amonicji to jest pytanie poco złomu za taką sumę ja wiem i większość Polaków wie czemu Tusk takie prezenty Niemcą robił
Nie żebym się czepiał, ale:
1. Co kupiono?
'Nissan Navara będzie posiadał napęd na 4 koła (4x4) oraz silnik o mocy 140 kW - o 30 kW ponadwymagania wskazane w przetargu. Dodatkowo, będzie wyposażony w zabudowie typu HardTop z uchylnymi bokami, osłonę pod silnikiem oraz opony All Terrain z wkładkami typu Run Flat. Wóz będziewykorzystywany przez Wojsko Polskie przede wszystkim jako pojazd tyłowy do transportu ludzi międzyjednostkami, poligonami, a także do transportu ładunków, amunicji i innych materiałów wojskowych.' - informacja ze strony Glomex MS. Nie jest to więc pojazd administracyjny a 'mały Mustang' cytat: Umowa na dostawę "małego Mustanga" to kolejny kontrakt Glomex MS realizowany w Polsce.
2. Dlaczego wygrał Glomex? 'Siłą naszej oferty były mocny silnik, wydłużona gwarancja oraz atrakcyjna cena – mówi Łukasz Nowak, Dyrektor Wykonawczy Glomex MS Polska'- strona internetowa Glomex MS.
3. Ile wart jest Glomex MS i jego wydłużona gwarancja? Firma założona w 2011 roku z kapitałem 5 000 PLN (tak jest, pięć tysięcy złotych). W 2019 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 9mln PLN a zysk netto 333 tys. PLN. Kapitał własny 572 tys. PLN a aktywa trwałe zero złotych (!). Taki to silny podmiot zrealizuje kontrakt na kwotę 121mln PLN brutto i da na nią wydłużoną gwarancję.
4. Skoro samochody są w komercyjnej, niezmilitaryzowanej wersji to wiadomo, że Glomex kupi je od dealera i dorzuci swoją marżę bo przecież nie jest organizacją charytatywną. Tylko za co?