30 sierpnia Rada Ministrów Portugalii poinformowała o zatwierdzeniu projektu zakupu w Republice Federalnej Niemiec sześciu samolotów patrolowych bazowania lądowego Lockheed Martin P-3C Orion.
Zgodnie z upublicznionymi informacjami, transakcja ma objąć sześć samolotów wraz z pakietem części zamiennych oraz urządzeń wsparcia. Całość ma kosztować 45 mln EUR – płatności będą realizowane w okresie 2023-2027 (po 9 mln EUR rocznie). Ich zakup pozwoli na zwiększenie potencjału operacyjnego Sił Powietrznych Portugalii w zakresie patrolowania morskiej strefy wyłączności gospodarczej oraz kluczowych obszarów Oceanu Atlantyckiego. Jednocześnie była to okazja, którą (zdaniem rządu w Lizbonie) nie można było zignorować.
Dzięki powyższej decyzji flota portugalskich samolotów P-3C Orion wzrośnie do jedenastu sztuk. Co jest ciekawe, wszystkie zostały dokupione od tego samego (pierwotnego) użytkownika. Pięć (obecnie) używanych P-3C Orion Portugalczycy odkupili z Niderlandów, a obecnie sukcesywnie modernizują w ramach pakietu P-3C CUP+ Orion. Z kolei niemieckie P-3C Orion także zostały zamówione pierwotnie przez Niderlandy, a później sprzedane (osiem sztuk) do Niemiec. Władze w Berlinie także podjęły się ich modernizacji do powyższego standardu, jednak analizy ekonomiczne doprowadziły do zakupu fabrycznie nowych samolotów tej klasy – w czerwcu 2021 roku, poprzez procedurę FMS, zamówiono pięć egzemplarzy Boeing P-8A Poseidon. Obecnie wszystko wskazuje na to, że flota niemieckich Poseidonów ulegnie powiększeniu – rozmowy w tej kwestii są toczne pomiędzy władzami państwowymi.
Dla Portugalii odkupienie Orionów oznacza możliwość przesunięcia decyzji o zakupie nowych samolotów tej klasy. Poza Boeing P-8A Poseidon drugą konstrukcją, która może budzić zainteresowanie, są Airbus C-295MPA.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu