5 czerwca, podczas pierwszego dnia Międzynarodowego Salonu Lotniczego ILA 2024 w Berlinie, doszło do zawarcia porozumienia pomiędzy konsorcjum Eurofighter oraz agencją NETMA w sprawie dalszego rozwoju wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter.
W ramach pakietu P4E (Phase 4 Enhancement) konsorcjum ma opracować kilka nowych rozwiązań, w tym możliwość automatycznego zarządzania systemami radiolokacyjnymi wyposażonymi w anteny AESA, które są lub będą montowane na samolotach Eurofighter. Dzięki temu możliwe będzie ograniczenie liczby zadań stawianych przed pilotami, a dodatkowo umożliwi zwiększenie liczby zadań, które jednocześnie mogą być wykonywane w powietrzu. Poza tym pakiet ma obejmować zmiany aranżacji kabiny pilotów, a także modyfikacje systemu samoobrony DASS. Te ostatnie obejmują także niemieckie wymagania w zakresie walki elektronicznej.
Innym zadaniem podejmowanym w ramach pakietu P4E jest zapoczątkowanie prac analitycznych nad programem wydłużenia resursów i operacyjnego wykorzystania dostarczonych samolotów. Według słów prezesa konsorcjum Eurofighter, Eurofightery mogą stanowić jeden z fundamentów obrony powietrznej NATO do lat 60. XXI wieku.
Obecnie, w strukturach NATO, samoloty Eurofighter są eksploatowane przez Wielką Brytanię, Hiszpanię, Włochy oraz Republikę Federalną Niemiec. Poza ochroną przestrzeni powietrznej państw macierzystych, biorą udział we wsparciu sojuszników w Europie Środkowej – m.in. kontyngent włoski stacjonuje w Polsce (22. Baza Lotnictwa Taktycznego w Malborku), a brytyjski w Rumunii. Poza modyfikacją już dostarczonych samolotów konsorcjum Eurofighter dysponuje kontraktami produkcyjnymi na kolejne maszyny dla Hiszpanii oraz Republiki Federalnej Niemiec. Dodatkowo nadal prowadzone są działania marketingowe w sprawie zdobycia nowych kontraktów – wśród potencjalnych kierunków wymienia się m.in. Polskę.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu