20 marca Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że pod koniec ubiegłego roku grupa polskich pilotów wzięła udział w pierwszym szkoleniu symulatorowym na wielozadaniowych samolotach bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Zgodnie z upublicznionymi informacjami, szkolenie zrealizowano w zakładach producenta w Fort Worth. Wśród personelu znaleźli się instruktorzy z bazy lotniczej Luke w Arizonie, gdzie mieści się międzynarodowy ośrodek szkolenia F-35 Lightning II i gdzie trafią pierwsze polskie samoloty tego typu. Celem szkolenia było zapoznanie polskich pilotów (pochodzących z 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego) w zapoznanie z kabiną i filozofia użycia samolotu 5. generacji.
Polska, w styczniu ubiegłego roku, zamówiła 32 samoloty Lockheed Martin F-35A Lightning II, które pozwolą na wycofanie z eksploatacji większości bądź wszystkich maszyn Su-22 oraz MiG-29. Zgodnie z upublicznionymi informacjami, bazą dla nich (przynajmniej części) będzie Łask. Pierwsza szóstka polskich F-35A Lightning II trafi do Luke w Arizonie, gdzie będą służyć do szkolenia personelu Sił Powietrznych – zgodnie z zapisami umowy Amerykanie mają przeszkolić 24 pilotów oraz 90 członków obsługi naziemnej.
Obecnie samoloty F-35 Lightning II są eksploatowane w Europie przez Wielką Brytanię, Włochy, Niderlandy oraz Norwegię. W bieżącym roku korporacja Lockheed Martin oblatała także pierwszy egzemplarz przeznaczony dla Danii (w kwietniu trafi do Luke), a także rozpoczęto prace nad montażem pierwszego samolotu dla Belgii. W przypadku Polski, pierwszy egzemplarz ma zostanie dostarczony w 2024 roku – we wrześniu ubiegłego roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych uruchomił finansowanie budowy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Zmodernizowane 3 eskadry F-16V muszą stanowić wsparcie dla tych dwóch eskadr F-35.
Tak mi się przypomina, że na 32 samoloty powinno się wyszkolić ok. 48 pilotów. Jeśli się mylę to niech ktoś napisze. Przydałoby się pozyskać po zakupie systemów OPL także 1-2 eskadry dodatkowych F-16V plus właśnie moderka obecnych F-16 Block 52+ do tego standardu.
Peter
Buy F-15EX instead of F-35A, or Typhoon instead of F-35A.
Or Rafael instead of F-35A.