Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Położono stępkę największego niemieckiego okrętu bojowego po II wojnie światowej

Położenie stępki prototypowej fregaty F126. Fot. Sebastian Moldt/Bundeswehr

3 czerwca w stoczni NVL Group Peene-werft w Wolgaście, w obecności między innymi federalnego ministra obrony Republiki Federalnej Niemiec Borisa Pistoriusa, położono stępkę fregaty Niedersachsen. To pierwszy okręt typu F126 budowanego dla Deutsche Marine.

Pół roku po rozpoczęciu produkcji elementów fregaty osiągnięto kolejny kamień milowy programu. Dzisiejszym położeniem stępki nie tylko symbolicznie świętujemy kamień milowy na drodze do naszej nowej klasy fregat – powiedział podczas uroczystości Pistorius. Fregata 126 to wyjątkowy okręt o wyjątkowych możliwościach technicznych. Oznacza to trzy rzeczy: punkt zwrotny w historii, zaangażowanie Niemiec w porządek międzynarodowy i niemiecką konkurencyjność. Warto tu wyjaśnić, że konsorcjum budującemu serię fregat F126 przewodzi holenderska firma Damen Naval.

Fregaty typu 126, znane wcześniej jako Mehrzweckkampfschiffe 180, czyli wielozadaniowe okręty bojowe MKS180, od 2028 roku zaczną zasilać niemiecką marynarkę wojenną. Ich budowę zlecono holenderskiej grupie stoczniowej Damen Schelde Naval Shipbuilding (obecnie Damen Naval), która wygrała przetarg i zawarła umowę z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) 19 czerwca 2020 roku. Cztery fregaty F126 będą kosztowały ok. 4,6 mld EUR, przy czym umowa otwiera drogę do zamówienia dodatkowej pary z dostawą po roku 2030.

Przy wyporności ok. 10 000 ton, długości 166 m i szerokości 21 m, będą to okręty wielkości niszczycieli, a przy tym staną się największymi jednostkami bojowymi zbudowanymi w Republice Federalnej Niemiec po II wojnie światowej. Konstrukcja platformy pozwoli na operowanie globalne, w tym w rejonach tropikalnych oraz okołobiegunowych.

Produkcja odbędzie się w całości w Niemczech i będzie realizowana przez trzy stocznie. W NVL Peene-werft w Wolgaście powstaną rufowe części fregat. Gotowe zostaną przeholowane do Kilonii, gdzie w stoczni German Naval Yards Kiel będą scalane ze zbudowanymi tam częściami dziobowymi. Całe kadłuby z nadbudówkami, będą następnie przetransportowane drogą morską do hamburskiej stoczni Blohm+Voss, należącej od 2016 roku do grupy Fr. Lürssen Werft (dziś NVL Group). Tam odbędzie się końcowe wyposażanie, próby stoczniowe i próby zdawczo-odbiorcze. Prototypowa Niedersachsen ma być przekazany BAAINBw w 2028 roku. Trzy kolejne fregaty mają zostać dostarczone do 2032 roku.

Z załogą liczącą 125 osób okręty będą zdolne do prowadzenia wszelkich działań bojowych na morzu (obronę powietrzną, zwalczania celów powierzchniowych i podwodnych), globalnie i w całym spektrum intensywności. Do najważniejszych zadań należeć będą: nadzór morski, egzekwowanie embargo, wspieranie sił specjalnych i akcje ewakuacyjne. Realizację zadań wspomagać ma wyposażenie w specjalne moduły misyjne, za pomocą których można przystosować fregatę do konkretnych misji przy wykorzystaniu standaryzowanego wyposażenia.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc