Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Położenie stępki drugiej brazylijskiej fregaty

Fot. thyssenkrupp Marine Systems

6 czerwca w stoczni thyssenkrupp Estaleiro Brasil Sul w Itajaí w stanie Santa Catarina położono stępkę fregaty Jerônimo de Albuquerque. To druga jednostka typu Tamandaré budowana dla Marynarki Wojennej Federacyjnej Republiki Brazylii.

Program Tamandaré obejmuje produkcję czterech fregat, bazujących na technologii MEKO. MEKO, czyli MEhrzweck-KOmbination (kombinacja wielofunkcyjna), jest ideą opartą na modułowości uzbrojenia, elektroniki i innego istotnego wyposażenia, będącego częścią systemu walki, mającą na celu łatwość dopasowania konkretnego rozwiązania do potrzeb danej floty, późniejszego serwisowania i redukcję kosztów zakupu oraz utrzymania. 28 marca 2019 roku Ministerstwo Obrony Federacyjnej Republiki Brazylii poinformowało o rozstrzygnięciu międzynarodowego przetargu mającego wyłonić dostawcę okrętów, w którym zwyciężyło konsorcjum Águas Azuis. Jego głównymi udziałowcami są: Embraer Defense & Security, Atech i thyssenkrupp Marine Systems. 5 marca 2020 roku w Rio de Janeiro niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems z siedzibą w Kilonii zawarł umowę z Ministerstwem Obrony Federacyjnej Republiki Brazylii na serię tych okrętów. Wcześniej tkMS kupił stocznię Oceana, obecnie thyssenkrupp Estaleiro Brasil Sul, która realizuje program.

Fot. thyssenkrupp Marine Systems

Uzbrojenie fregat będą tworzyły: system obrony powietrznej MBDA Sea Ceptor, pociski przeciwokrętowe SIATT Mansup, 76 mm armata automatyczna Leonardo Super Rapido, 30 mm armata Rheinmetall Sea Snake, dwie wyrzutnie SEA TLS-TT do 324 mm torped lekkich Mk 46, wyrzutnie celów pozornych Terma C-Guard.

Systemy obserwacji technicznej obejmą: wielofunkcyjną trójwspółrzędną stację radiolokacyjną Hensoldt TRS-4D, system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk 2, sonar kadłubowy Atlas Elektronik ASO 713, radar dozoru nawodnego pasma S firmy RTX, system walki elektronicznej MB/Omnisys Defender Mk 3, dwie głowice optoelektroniczne do obserwacji dalekiego zasięgu Safran PASEO XLR, dwa radary nawigacyjne pasma X firmy RTX. Ponadto okręty otrzymają system kierowania walką Atlas Elektronik ANCS (ATLAS Naval Combat System).

Zespół napędowy będzie się składał z czterech silników wysokoprężnych MAN – 12V 28/33D STC. Sterowanie mechanizmami platformy i ich monitoring zapewni zintegrowany system L3 MAPPS Integrated Platform Management System.

Cztery fregaty typu Tamandaré będą kosz­to­wać około 1,6 mld USD. Ich dostawy planowane są na lata 2025–2028.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc