2 sierpnia korporacja Northrop Grumman oraz dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowali o przeprowadzeniu pierwszego odpalenia pocisku przełamania obrony powietrznej AGM-88G AARGM-ER. Próba zakończyła się pełnym sukcesem.
Zgodnie z komunikatem, test miał miejsce 19 lipca na obszarze poligonu Point Mugu w stanie Kalifornia. Pocisk został odpalony z wielozadaniowego samolotu bojowego Boeing F/A-18 Super Hornet. W ramach próby sprawdzono ogólny stopień integracji uzbrojenia z nosicielem, działanie silnika rakietowego, a także zebrano dane do późniejszych symulacji badawczych. Pozytywny wynik testu oznacza, że producent pocisku oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych są na drodze do zawarcia pierwszej umowy na uruchomienie produkcji partii wstępnej. To z kolei pozwoli na rozpoczęcie procesu przezbrajania wybranych eskadr lotniczych.
Według planów, pierwszymi nosicielami pocisków AGM-88G AARGM-ER będą jednostki lotnictwa morskiego wyposażone w wielozadaniowe samoloty bojowe Boeing F/A-18E/F Super Hornet oraz przełamania obrony powietrznej Boeing E/A-18G Growler. W przyszłości lista ma powiększyć się m.in. o wielozadaniowe Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Pocisk AGM-88G AARGM-ER stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie amerykańskich sił zbrojnych na skuteczne uzbrojenie do obezwładnienia obrony przeciwlotniczej. Według planów wstępna gotowość operacyjna ma zostać osiągnięta w 2023 roku. Takie szybkie tempo prac to wynik wykorzystania doświadczeń oraz komponentów z programu budowy i eksploatacji pocisków AGM-88E AARGM. Wśród głównych różnic obu systemów należy wymienić układ kierowania i aerodynamiczny, a także zastosowanie nowego silnika wraz z paliwem. Całość ma pozwolić na możliwość zwalczania systemów obrony przeciwlotniczej potencjalnego przeciwnika z dwukrotnie większego dystansu niż z użyciem AGM-88E AARGM.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu