19 lipca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o odebraniu dwóch pierwszych wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A Lightning II TR-3 zbudowanych przez korporację Lockheed Martin.
Powyższe wydarzenie było zapowiadane 11 lipca, kiedy zatwierdzono plan wznowienia dostaw (po niemal rocznej przerwie) samolotów. Z tego powodu zaburzono harmonogram przezbrajania eskadr w Stanach Zjednoczonych oraz odbiorców eksportowych (m.in. widać to w Danii). Ostatecznie podjęto decyzję o zapoczątkowaniu dostaw samolotów w standardzie, który został wstępnie nazwanym „okrojonym”. W ramach pierwszej fazy eksploatacji mają być wykorzystywane do zadań szkolno-treningowych.
Przez cały okres wstrzymania dostaw Lockheed Martin sukcesywnie montował kolejne samoloty, które były później były konserwowane do czasu certyfikacji pakietu TR-3 i wznowienia dostaw.
Pierwsze dwa F-35A Lightning II TR-3 trafiły do baz lotniczych Dannelly Field w stanie Alabama oraz Nellis w stanie Newada (po jednym). Jak wskazuje deklaracja Departamentu Obrony, „okrojony” standard wyposażenia ma być dostarczany w okresie lipiec-sierpień, od września maszyny mają otrzymać kolejny pakiet wyposażenia TR-3. Dostawy samolotów w pełnym ukompletowaniu mają rozpocząć się w 2025 roku.
Dotychczas, w oparciu o trzy linie montażu ostatecznego, Lockheed Martin dostarczył niemal 1000 seryjnych egzemplarzy F-35 Lightning II wszystkich wersji. Maszyny wylatały blisko 880 tys. godzin, z czego część w warunkach bojowych – m.in. na obszarze Bliskiego Wschodu. Tego typu rozwiązanie otwiera także drogę do planowanego dostarczenia pierwszego F-35A Husarz Polsce – sześć sztuk ma trafić do bazy Ebbing i mają pełnić zadania szkolno-treningowe. Uroczysta prezentacja maszyny przewidziana jest na koniec sierpnia bieżącego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu