5 czerwca, przy okazji premiery kolejnej generacji podstawowego typu skierowanego na rynek cywilny, czyli rodziny Phoenix, należąca do holdingu Czechoslovak Group czeska firma Tatra Trucks, a.s. zaprezentowała wojskową ciężarówkę serii Force najnowszej, trzeciej generacji. Zasadnicza różnica pomiędzy nową a starszą serią Force polega na zastosowaniu odmłodzonej kabiny nieopancerzonej, w autach cywilnych ujawnionej przez firmę w 2023 r.
Nowa generacja Force bazuje oczywiście na podwoziu w układzie Tatry z centralną rurą nośną i wahliwymi, niezależnie zawieszonymi półosiami, co przekłada się na doskonałe właściwości jezdne, zarówno w warunkach terenowych, jak i na drogach o nawierzchni utwardzonej. Podstawowe wersje w ofercie będą reprezentowane przez podwozia w układach 4×4, 6×6 i 8×8 z hamulcami tarczowymi na wszystkich kołach. Jednak, podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, klienci będą mieli do dyspozycji również wersje wieloosiowe z różną liczbą osi napędzanych i kierowanych.
Ogólnie trzecia generacja serii Tatra Force, oprócz nowej, bardziej wysuniętej do przodu, niżej osadzonej kabiny o zredukowanej wysokości, przynosi rozszerzenie portfolio o wykonania z silnikiem umieszczonym z przodu – nad przednią osią (dotąd za nią).
Ogólnie nowe kabiny, z przeprojektowanym szkieletem i nowoczesnymi elementami konstrukcyjnymi, gwarantują zwiększone bezpieczeństwo oraz wyższy komfort dla kierowcy i całej załogi, w tym lepszą widoczność. Zarówno kabiny długie, jak i wydłużone charakteryzują się niską wysokością całkowitą, bardzo istotną z punktu widzenia mobilnośi strategicznej oraz taktycznej.
W autach nowej generacji zachowana zostanie możliwość zastosowania także kabin integralnie opancerzonych, w wykonaniach krótkich dwudrzwiowych i wydłużonych czterodrzwiowych, dostarczanych przez siostrzaną firmę Tatra Defence bądź izraelską Plasan.
Drugi zasadniczy obszar zmian dotyczy napędu. Tu zachowano tzw. zasadę otwartej platformy, a zatem nadal będą stosowane własne silniki Tatry chłodzone powietrzem – sprawdzone, zmodernizowane, widlaste jednostki 8- i 12-cylindrowe. Te pierwsze o pojemności skokowej 12,667 litra i mocy 340 kW/460 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 2100 Nm (możliwe są słabsze nastawy. Drugie, 19-litrowe, w obecnym wydaniu o mocy 440 kW/598 KM i maks. momencie obrotowym do 3000 Nm. Nie jest to potwierdzone oficjalnie, ale wiele wskazuje, że obydwa silniki mają spełniać normę czystości spalin Euro 3 (wówczas jednak moc i moment obrotowy będą zredukowane). Jednostka ta trafi głównie do podwozi wykorzystywanych jako nośniki systemów uzbrojenia, ciężkich transporterów logistycznych czy ciężkich ciągników siodłowo-balastowych z linii TTT (Tatra Tank Transporter).
Dostępne będą także jednostki napędowe chłodzone cieczą, pochodzące od dostawców zewnętrznych, w pierwszym rzędzie firm Cummins i Caterpillar, na wybrane rynki proponowane w wydaniu Euro 6.
Do przeniesienia napędu służyć może kilka rodzajów skrzyń przekładniowych. Są to: zautomatyzowane 10- lub 14-biegowe skrzynie Tatra z ulepszoną elektronicznie sterowaną zmianą przełożeń i 12-biegowe zautomatyzowane skrzynie ZF TraXon lub 6-biegowe automatyczne skrzynie Allison oraz 7-biegowe ZF.
Ostatni bazowy zakres zmian dotyczy połączonych obszarów sieciocentryczności i łączności oraz dostosowania do jazdy zautomatyzowanej, jako wstęp do pełnej autonomiczności. Jedną z pierwszych oznak przechodzenia do pojazdowego Poziomu 4.0 ma być wprowadzenie w kabinie kilkunastocalowych wyświetlaczy zamiast tradycyjnej tablicy rozdzielczej.
Tatra przedstawi samochody trzeciej generacji serii Force zarówno dla wojska, straży pożarnej i służb utrzymania porządku publicznego, jak i użytkowników komercyjnych.
Premierowy model bazowy to ciężarówka trzyosiowa, z częściowo czeską kompletacją układu napędowego. Napędza ją 8-cylindrowy silnik T3D-928-63.RE Euro 3 o mocy maksymalnej 300 kW/408 KM przy 1800 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 2100 Nm przy 1000 obr./min. Do przeniesienia napędu wykorzystano – to nowość – automatyczną skrzynię przekładniową ZF EcoLife Offroad, 7-biegową, ze zmiennikiem momentu obrotowego, elektronicznie kontrolowaną, z wyjściem do przystawki odbioru mocy (PTO).
Wszystkie osie są napędzane, wzmocnione, niezależnie zawieszone, o podwójnej redukcji – ze zwolnicami w piastach kół oraz z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi o blokady międzymostowe. W zawieszeniu zarówno przednich, jak i tylnych półosi wahliwych wykorzystano poduszki powietrzne, teleskopowe amortyzatory hydrauliczne oraz drążek stabilizatora. Na wszystkich kołach założono opony z bieżnikiem terenowym Michelin XZL o rozmiarze 16.00R20. System centralnego pompowania kół z wewnętrznym doprowadzeniem przewodów jest standardem. W opcji są proponowane wkładki przeciwprzestrzelinowe. Układ kierowniczy z integralnym wspomaganiem i kolumną kierownicy o szerokim zakresie regulacji przystosowano do ruchu prawostronnego.
Kabina jest długa, wagonowa, odchylana, dwudrzwiowa, nieopancerzona, czteroosobowa, z miejscami w układzie 1+3, z dachowym lukiem ewakuacyjnym. Seryjnie kabinę wyposażono m.in. w uchwyty na broń, osłony przeciwsłoneczne, moduł HVAC z klimatyzacją i niezależnym ogrzewaniem oraz system filtrowentylacyjny, chroniący przed skutkami użycia broni ABC. Dzięki redukcji wysokości kabiny i jej lekkiemu wysunięciu do przodu samochód może być transportowany w ładowni samolotów rodziny C-130. Oczywiście, realną mobilność strategiczną warunkuje rodzaj zabudowy.
W pneumatycznym, elektronicznie kontrolowanym (EBS) układzie hamulcowym zastosowano wyłącznie hamulce bębnowe. Ogólnie nowa Tatra Force ma cztery systemy hamulcowe: zasadniczy, awaryjny, postojowy i silnikowy.
Kompletacja pojazdu obejmuje wciągarkę, zamocowaną po prawej stronie, między osiami 1‒2, opcjonalnie z wyprowadzeniem liny z przodu i z tyłu, o sile uciągu 100 kN i z liną o długości 50 m.
Zasadnicze masy, wymiary i osiągi pojazdu są następujące: długość całkowita 9530 mm, szerokość 2550 mm, wysokość do górnej powierzchni kabiny 3200 mm, prześwit w pozycji neutralnej 400 mm, kąt natarcia 41‒44º, zwis przedni 1592 mm, rozstaw osi 4098+1450 mm, zwis tylny 1000 mm, kąt zejścia 28º, masa własna (zabudowa skrzyniowa z opończą) 13 400 kg, ładowność maksymalna 16 600 kg, dopuszczalna masa całkowita 30 000 kg, prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) 85 km/h, głębokość brodzenia do 1500 mm, maksymalna szerokość możliwego do pokonania rowu/okopu 900 mm, maksymalna wysokość możliwej do pokonania przeszkody pionowej 500 mm, zdolność pokonywania wzniesień 60%, średnica zawracania 22,1 m, zakres temperatur pracy – od -32ºC do 49ºC. 420-litrowy, stalowy, chroniony od dołu stalową osłoną zbiornik paliwa pozwala uzyskać zasięg na drogach o nawierzchni utwardzonej do ok. 600 km.
W skład wyposażenia wchodzić mogą: tylny zaczep holowniczy do przyczep, klasyczna skrzynia ładunkowa z plandeką i składanymi ławkami, narzędzia inżynieryjne, uchwyty na dwa kanistry 20-litrowe z tylu po lewej stronie, ELC – układ elektronicznej kontroli zawieszenia oraz oświetlenie wykonane w technologii LED.
Tatra Force trzeciej generacji zostanie zaprezentowana wraz z innymi nowymi propozycjami Tatry na salonie Eurosatory 2024, który odbędzie się w dniach 17-21 czerwca br. w Paryżu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu