Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pięćdziesiąty Boeing KC-46A przekazany USAF

KC-46A Pegasus trafiły już na wyposażenie pięciu skrzydeł USAF, w tym 157 ARW z Pease ANGB (na zdjęciu). Fot. USAF/ Senior Master Sgt. Timothy Huffman

9 listopada Boeing przekazał United States Air Force 49. i 50. egzemplarz samolotu transportowo-tankującego KC-46A Pegasus. Maszyny trafiły do 305 Air Mobility Wing stacjonującego w bazie McGuire-Dix-Lakehurst w stanie New Jersey na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych.

Docelowo 305 Skrzydło ma dysponować 24 samolotami KC-46A. Obecnym wyposażeniem jednostki są większe tankowce McDonnell Douglas KC-10A Extender. Skrzydło miało na stanie 32 maszyny tego typu, kilka z nich zostało już wycofane ze służby i odesłane do składnicy sprzętu lotniczego AMARG w Davis Monthan w Arizonie.

Pierwsze KC-46A trafiły oficjalnie na stan USAF w styczniu 2019 r., trzy lata po planowanym terminie (pierwotnie do 2017 r. miało zostać dostarczonych 18 egzemplarzy). Opóźnienie wynikło z różnych przyczyn, m.in. z konieczności dopracowania systemu sterowania wysięgnikiem sztywnym do przekazywania dodatkowego paliwa w locie. Koszt opracowania i dostarczenia 179 tankowców zbudowanych na bazie Boeinga 767-200 oszacowano w 2015 r. na ponad 43 miliardy USD.

Pierwszą jednostką liniową użytkującą nowe samoloty tankowania powietrznego zostało w styczniu 2019 r. 22 ARW (Skrzydło Tankowców) z McConnell AFB w Kansas. Miesiąc później KC-46A otrzymało 97 AMW z Altus AFB w Oklahomie (jednostka szkoląca załogi na typ), a w sierpniu tego samego roku 157 ARW z Pease ANGB w New Hampshire. Czwartym użytkownikiem KC-46 zostało w czerwcu 2020 r. 916 ARW z Seymour Johnson AFW w Północnej Karolinie.

W 2021 r. KC-46A zostały dopuszczone do uzupełniania paliwa w samolotach B-52, C-17, F-15, F-16 (przewodem sztywnym) i F/A-18 (za pomocą przewodu giętkiego). Certyfikacja do tankowania pozostałych typów statków powietrznych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych ma być prowadzona sukcesywnie do 2024 r., kiedy to spodziewane jest osiągnięcie pełnych zdolności operacyjnych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc