Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Paweł Bejda pyta MON o modyfikację czołgów T-72

Fot. 18. Dywizja Zmechanizowana

8 lutego na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono poselską interpelację Pawła Bejdy (Klub Parlamentarny Koalicja Polska) w sprawie sytuacji w Zakładach Mechanicznych „BUMAR-ŁABĘDY” S.A..

Powyższa interpelacja ma związek z doniesieniami medialnymi dotyczącymi rezygnacji z programu modyfikacji czołgów T-72. W dokumencie czytamy, w związku z Pana decyzją o rezygnacji z kontynuacji przez ZM Bumar Łabędy w Gliwicach kontraktu na modernizację czołgów T-72, pracownicy tego zasłużonego dla Polski zakładu obawiają się o jego przyszłość i swoje miejsca pracy.

Co więcej, związkowcy ZM Bumar Łabędy uważają nawet, że pańska decyzja może doprowadzić do niekontrolowanych wystąpień załogi i wzrostu niepokojów społecznych, a cała sytuacja może się wymknąć spod ich kontroli.

Pragnę zauważyć, że Pańska decyzja o rezygnacji z modernizacji czołgów T-72 nie jest pierwszą, która pozbawiła ZM Bumar Łabędy w Gliwicach zamówień dla wojska. Kiedy bowiem rząd PO-PSL przygotował program Wozu Wsparcia Bezpośredniego „Gepard”, który miał zapewnić całkowicie nową przyszłość dla gliwickiego zakładu, to właśnie Pańskie działania tę przyszłość odebrały wszystkim pracownikom Bumaru. Gdyby rząd PiS nie zmarnował 8 lat i nie przerwał programu Gepard, dzisiaj gliwicki zakład realizowałby produkcję tych pojazdów, umożliwiając przekazywanie porosyjskich czołgów i wozów bojowych piechoty Ukrainie, bez konieczności pilnego kupowania pojazdów zagranicznych.

Mając na uwadze powyższe, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Jakie zamówienia planuje pański resort dla ZM Bumar Łabędy w Gliwicach, aby pracownicy nie obawiali się o swoją przyszłość?
  2. Czy pański resort rozważa reaktywacje programu Wozu Wsparcia Bezpośredniego „Gepard”, aby ZM Bumar Łabędy mógł zbudować zdolności przemysłowe do produkcji nowoczesnych ciężkich pojazdów gąsienicowych?
  3. Czy w ogóle rząd PiS planuje jeszcze jakąkolwiek produkcję pojazdów gąsienicowych w ZM Bumar Łabędy w Gliwicach, czy też rola tego zasłużonego dla Polski producenta czołgów polegać teraz będzie na serwisowaniu i remontach?

Umowa pomiędzy ZM „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. oraz 1. Regionalną Bazą Logistyczną w sprawie remontów i modyfikacji czołgów T-72 do standardu T-72M1R została zawarta 22 lipca 2019 roku. Do końca 2022 roku Wojsko Polskie odebrało 81 wozów – cały projekt, obejmujący 318 pojazdów, miał zakończyć się do końca 2025 roku. Część wozów T-72M1R zostało w ubiegłym roku przekazanych przez polski resort obrony odpierającym rosyjską agresję Siłom Zbrojnym Ukrainy, gdzie uzyskały wysokie oceny nowych użytkowników, głównie za sprawą nowego wyposażenia optoelektronicznego, w tym termowizyjnego celownika działonowego PCT-72 z PCO S.A..

Według obecnych planów, trzonem sił pancernych Wojska Polskiego mają być modernizowane Leopardy 2 (do standardu 2PL oraz używane A5), przynajmniej 366 czołgów rodziny M1 Abrams oraz K2 Black Panther (dotychczas zamówiono 180 egzemplarzy).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Paweł Bejda pyta MON o modyfikację czołgów T-72”

  1. dobry ruch rządu! sowieckich czołgów trzeba się pozbyć.
    Czołgi zachodnie w zamówionych ilościach to duża siła odstraszania!
    Bumar Łabędy będą nadal działać'

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc