2 listopada Bell Textron poinformował o dostarczeniu Korpusowi Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych ostatniego (189.) egzemplarza seryjnego śmigłowca bojowego AH-1Z Viper.
Powyższe wydarzenie miało miejsce w centrum montażu ostatecznego producenta, które mieści się w Amarillo w stanie Teksas. Dostawy maszyn seryjnych rozpoczęły się w 2006 roku, natomiast pierwsza tura operacyjna poza granicami Stanów Zjednoczonych miała miejsce w 2009 roku. Dotychczas, w ciągu eksploatacji, miał miejsce jeden poważny incydent lotniczy z ich udziałem – 6 stycznia 2022 roku egzemplarz należący do eskadry HMLA-773 rozbił się w pobliżu bazy lotniczej McGuire Dix Lakehurst w stanie New Jersey. Obaj członkowie załogi przeżyli, a los samego śmigłowca nie został oficjalnie ogłoszony.
W ostatnich miesiącach, ze względu na reformę strukturalną Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych, liczba eksploatowanych śmigłowców tego typu systematycznie maleje. W bazie Davis-Monthan w Tucson w stanie Arizona zmagazynowanych zostało 30 egzemplarzy. Sześć z nich trafi w najbliższych miesiącach do Republiki Czeskiej.
Obecnie linia montażowa Bell Textron w Amarillo realizuje zlecenia eksportowe – w produkcji znajdują się śmigłowce dla Bahrajnu oraz Republiki Czeskiej. Dodatkowo, w przeszłości, zbudowano dziewięć sztuk AH-1Z Viper, które miały trafić do Pakistanu, jednak ze względu na ochłodzenie stosunków pomiędzy Stanami Zjednoczonymi oraz Pakistanem umowa została wstrzymana, a same wiropłaty zmagazynowane na terytorium amerykańskim. W kwietniu bieżącego roku Departament Stanu wydał zgodę na sprzedaż dwunastu maszyn Nigerii – dotychczas brak potwierdzenia ewentualnego podpisania umowy w ramach programu FMS.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu