Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Oshkosh Defense dostarczy kadłuby do izraelskich transporterów Ejtan

Oshkosh Defense został wybrany przez izraelski resort obrony jako dostawca kadłubów do kołowych transporterów opancerzonych Ejtan. Fot. Ministerstwo Obrony Izraela

28 grudnia Ministerstwo Obrony Izraela wybrało amerykańską firmę Oshkosh Defense jako dostawcę „setek” kadłubów do kołowych transporterów opancerzonych Ejtan 8×8.

Wartość umowy to ponad 100 mln USD, a środki pochodzić mają z funduszy pomocowych, jakie władze Stanów Zjednoczonych przekazują co roku Izraelowi ‒ głównie w ramach programu Foreign Military Financing (FMF). Formalnie zamówienie zostało złożone przez Departament Wsparcia Obrony (Sibat) we współpracy z Wydziałem Programu Czołg (Mnatak). Pierwsza partia kadłubów ma dotrzeć do Izraela za około półtora roku. W Izraelu odbywać się będzie finalny montaż pojazdów, w tym doprowadzanie ich do konkretnej konfiguracji (np. bojowy wóz piechoty). Dotyczy to również instalacji takiego wyposażenia, jak aktywny system ochrony pojazdu. Obecnie w Izraelu trwa produkcja pierwszej partii transporterów Ejtan, zaś pierwsze pojazdy mają trafić do użytkownika jeszcze przed końcem 2022 r. Otrzyma je 933. Brygada Nahal Dowództwa Południowego. W ramach izraelsko-amerykańskiego programu wyprodukowanych zostanie prawdopodobnie 500 pojazdów, choć perspektywiczne plany zakładają większą skalę produkcji. Ejtany zastąpią ‒ wspólnie z gąsienicowymi pojazdami rodziny Karmel ‒ wysłużone gąsienicowe transportery opancerzone rodziny M113 Bardelas/Zelda.

Szef Sibatu, gen. bryg. (rezerwy) Michel Ben Baruch powiedział, że „ta umowa, podobnie jak wiele innych, jest wynikiem żelaznego sojuszu Izraela z amerykańskimi partnerami”. Z kolei gen. brygady Oren Giber, szef Mnatak, stwierdził, że „ten krok pozwala Siłom Obronnym Izraela na rozszerzenie mocy produkcyjnych angażowanych w program, aby zapewnić naszemu wojsku transportery opancerzone”. Ponadto powiedział on, że umowa ta nie tylko umożliwia przyspieszenie produkcji Ejtanów dla Sił Obronnych Izraela, lecz również „stwarza dalsze możliwości dla Ministerstwa Obrony Izraela i izraelskiego przemysłu obronnego w zakresie eksportu tych wozów”.

Ejtan jest kołowym transporterem opancerzonym w układzie 8×8. Pojazd ma ok. 8 m długości, ok. 2,8÷3 m szerokości i ok. 2,5 m wysokości. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosi ok. 40 ton, zaś w najlżejszej konfiguracji ma wynosić ok. 30 ton. Takie wskaźniki są efektem silnego opancerzenia pojazdu Ejtan napędzany jest przez silnik wysokoprężny o mocy 560 kW/750 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów, mogący rozpędzić Ejtana do ok. 90 km/h na utwardzonej drodze. Oprócz trzyosobowej załogi wóz zabiera dziewięciu żołnierzy desantu (wg innych źródeł nawet 10). Jego uzbrojenie stanowić może stanowić zdalnie sterowane stanowisko z wkm/km do samoobrony lub ‒ w wersji kołowego bwp ‒ wieża Mate 30, tożsama z zamontowany na prezentowanym podczas salonu Eurosatory 2022 pojeździe bezzałogowym Elbit ROBUST.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc