W wyniku trzęsienia ziemi o magnitudzie 7,8, które 6 lutego nawiedziło południowo-wschodnią Republikę Turcji i północno-zachodnią Syryjską Republikę Arabską, ucierpiało wielu ludzi. Epicentrum znajdowało się w tureckiej prowincji Kahramanmaraş. Niecałe 12 godzin później, kilkadziesiąt kilometrów na północ, miało miejsce drugie trzęsienie o magnitudzie 7,7.
Liczba ofiar śmiertelnych przekroczyła 11 000, z czego w samej Turcji ponad 8500. Ogromna jest też liczba rannych i pozostających bez dachu nad głową. Do transportu ocalałych z rejonu zniszczeń zaangażowano siły morskie.
Jako pierwszy do akcji wszedł okręt transportowy TCG İskenderun (A 1600), należący do Tureckiej Marynarki Wojennej (TDK - Türk Deniz Kuvvetleri). Jednostka weszła do portu w İskenderun, w południowo-wschodniej Turcji, w prowincji Hatay. Zaokrętowano na jej pokłady rannych, których przewieziono następnie do szpitali w Mersin. To niezbyt odległa lokalizacja, ale w wyniku kataklizmu transport drogami lądowymi jest niemożliwy bądź znacząco utrudniony. Okrętów te ograniczenia jednak nie dotyczą.
TDK skierowała w rejon trzęsienia ziemi kolejne okręty transportowe: desantowce TCG Bayraktar (L 402), TCG Sancaktar (L 401) i TCG Osmangazi (NL 125). Jednocześnie Królestwo Hiszpanii wysłało na miejsce operacji ratunkowej swój okręt flagowy, śmigłowcowiec desantowy, Juan Carlos I.
Sytuacja ta pokazuje, jak realne jest zastosowanie okrętów, których zasadniczym praznaczeniem jest projekcja siły, do zadań humanitarnych. Jednostki te mają duże możliwości przewozowe, ale też są wyposażone w szpitale, lub mogą takowe zabrać w wersji skonteneryzowanej. Potrafią też produkować prąd elektryczny na potrzeby odbiorników lądowych oraz wodę pitną - media trudno lub w ogóle niedostępne w rejonach kataklizmów.
TCG İskenderun został zbudowany w Szczecinie w Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskiego jako prom pasażersko-samochodowy MF Masovia typu B-490 (prototypem była nasza słynna Pomerania). Jednostkę ukończono dla tureckiego armatora Turkish Maritime Enterprises, który eksploatował ją jako MF İskenderun od 1991 do 2002 roku. W tym okresie udzielał już pomocy ofiarom trzęsienia ziemi w Gölcük w sierpniu 1999 roku. Od lipca 2002 roku służy w TDK do transportu żołnierzy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu