Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Okręt desantowy Johan de Witt kończy modernizację [WIDEO]

Transportowiec desantowy-dok Johan de Witt w trakcie modernizacji. Fot. Damen

3 kwietnia holenderski transportowiec desantowy-dok Johan de Witt opuścił stocznię Damen Naval w Vlissingen-Oost i przeszedł do bazy morskiej w Den Helder, kończąc zasadniczy etap remontu głównego połączonego z częściową modernizacją.

W ciągu ostatnich 13 miesięcy okręt przeszedł kompleksowy remont zaplanowany na połowę okresu eksploatacji - Midlife Update (MLU) oraz prace modernizacyjne obejmujące m.in. montaż na tylnym maszcie nowoczesnego radaru dozoru powietrznego i nawodnego Thales NS100 w miejsce Variant 2D tej samej firmy. Kontrakt na realizację tych pracy między rządowymi agencjami Defence Material Organization (DMO) i Naval Maintenance and Sustainment Agency (DMI) a firmami Damen oraz RH Marine został podpisany 31 stycznia 2020 r.

Remont jednostki był realizowany wspólnie przez Damen Naval i Damen Shiprepair Vlissingen (DSV). Firmy te mają wspólną stocznię w Vlissingen-Oost, do której Johan de Witt zawinął 3 marca 2022 r. W lipcu tego samego roku trafił do suchego doku DSV w celu przeprowadzenia prac konserwatorskich podwodnej części kadłuba oraz nadbudówki. W listopadzie 2022 r. okręt opuścił suchy dok, a prace kontynuowane były przy nabrzeżu.

Pozwoliło, to na przekazanie zgodnie z planem desantowca DMO, co nastąpiło 31 marca br. Obecnie cumuje on w Den Helder, gdzie DMI wraz z Damen Naval prowadzą na nim dodatkowe prace. Remont ten oraz modernizacja ma pozwolić na aktywną służbę okrętu przez kolejnych 15 lat, czyli co najmniej do 2038 r.

Potrzeba posiadania przez Koninklijke Marine drugiego transportowca desantowego-doku (pierwszym jest Rotterdam) pojawiła się pod koniec ubiegłego wieku. Po analizach i dyskusjach w 1999 r. jego budowa została ujęcia w koncepcji „Obrona 2000” i wyasygnowano 260 mln guldenów na jej sfinansowanie.

Kontrakt ze stocznią Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) z Vlissingen podpisano 3 maju 2002 r. W związku z tym, że stocznia ta od 2001 r. należy do koncernu Damen w celu obniżenia kosztów budowy, kadłub tego okrętu został zbudowany w stoczni Damen Shipyards Galati w rumuńskim Gałaczu. Położenie stępki odbyło 18 czerwca 2003 r. Uroczysty chrzest i wodowanie jednostki nastąpiło 13 maja 2006 r., zaś 30 listopada 2007 r. został przyjęty do służby

Projekt nowego desantowca oparto o konstrukcję Rotterdama, z tym, że nie jest on jego kopią. Nowy okręt jest dłuższy, szerszy, ma większą nadbudówkę, ale mniejszy dok, który może pomieścić tylko dwie zamiast czterech barek LCU. Przy jego projektowaniu szczególną uwagą przywiązywano do zwiększenia zdolności transportu pojazdów lub kontenerów.

Osiągnięto to poprzez zabudowanie drugiego piętra w dziobowej części pokładu samochodowego, dzięki temu niższe pojazdy mogą stać jeden nad drugim. Na górny jego poziom samochody te mogą dostać się po specjalnej rampie. Ta modyfikacja oraz zmniejszenie wymiarów doku pozwoliły na zwiększenie powierzchni pokładu ładunkowego do 2100 m².

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc