Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Oblot bezzałogowca Bayraktar Akıncı B [WIDEO]

Bezzałogowiec Akıncı B wzbija się do swojego pierwszego lotu. Fot. Baykar.

Selçuk Bayraktar, dyrektor ds. technicznych spółki Baykar, zamieścił 2 marca w mediach społecznościowych informację o oblocie uzbrojonego bezzałogowca Baykar Bayraktar Akıncı B. Wersja B różni się od dotychczasowej A znacznie mocniejszym napędem.

Selçuk Bayraktar w swoim tweecie podał następujące wartości mocy napędu obu wersji dwusilnikowego bezzałogowca – dotychczasowa wersja A 2×450 KM/335 kW, a nowa wersja B 2×750 KM/559 kW. Czyli łącznie 900 KM/671 kW w przypadku Akıncı A i 1500 KM/1118 kW w Akıncı B. Prototypowy bezzałogowiec wystartował z lotniska w Çorlu, gdzie mieści się lotniczy ośrodek badawczo-szkoleniowy. Jak podaje turecka agencja informacyjna Anadolu oblot Akıncı B trwał godzinę i 16 minut. W trakcie lotu sprawdzono zachowanie maszyny w powietrzu i jej właściwości aerodynamiczne. Wersyfikacja tych parametrów przebiegła pomyślnie.

Rozwój uzbrojonego BSP Bayraktar Akıncı spółka Baykar prowadzi pod kierownictwem tureckiej państwowej Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) na potrzeby Turcji, jak i na eksport. Przy okazji oblotu Akıncı B zaanonsowano kolejną wersję maszyny, czyli Akıncı C z jeszcze silniejszym napędem – 2×950 KM/708 kW, czyli 1900 KM/1417 kW, a jej oblot ma obyć się w „niedalekiej” przyszłości. Dotąd w linii jest sześć egzemplarzy Akıncı A, które latają w Siłach Powietrznych Turcji (Türk Hava Kuvvetleri) od 29 sierpnia 2021 r. (oficjalna data wejścia do eksploatacji).

Dotychczasowa wersja Akıncı A lata z dwoma ukraińskimi turbośmigłowymi silnikami Iwczenko-Progriess AI-450S. 10 lipca 2021 r. przeprowadzono próbny lot Akıncı A z podwieszeniem o masie 3000 funtów (1361 kg), bezzałogowiec spędził w powietrzu 13 godzin i 24 minuty. Akıncı B wzbił się w powietrze także z importowanymi silnikami – Pratt&Whitney Canada PT6A-135A. Do tej pory nie ujawniono, jakim modelem silników ma być napędzana wersja Akıncı C. Niewykluczone, że docelowym napędem Akıncı C miałby być silnik opracowany przez turecką firmę Tusaş Engine Industries (TEI; tur. TUSAŞ Motor Sanayii), ale nie ma jednoznacznego potwierdzenia odnośnie modelu i terminu technicznej dojrzałości takiego silnika.

Baykar podaje, że Akıncı A ma 6 t masy startowej i 1,5 t udźwigu. Dzięki temu BSP Akıncı mogą przenosić cały wachlarz uzbrojenia bombowego i rakietowego, skonstruowanego i produkowanego w Turcji przez TÜBİTAK SAGE i Roketsan: MAM-T, MAM-L, MAM-C, Cirit, L-UMTAS, Bozok, Mk-81/-82/-83 KGK, NEB i SOM. Wymienia się także rozwijane w Turcji pociski „powietrze–powietrze” Gökdoğan i Bozdoğan.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc