Podczas tegorocznego salonu lotniczego HeliRussia-2021 rosyjska spółka ODK-Klimow ujawniła szereg informacji o postępach rozwoju różnych silników turbowałowych przeznaczonych do śmigłowców, wliczając w to największą nowość, czyli silnik WK-1600W.
20 maja państwowa korporacja Rostiech zapowiedziała publiczną prezentację nowego silnika turbowałowego, oznaczonego WK-1600W, co będzie miało miejsce w trakcie Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego MAKS-2021 w lipcu. WK-1600W powstaje w spółce ODK-Klimow, wyspecjalizowanej w silnikach turbowałowych, która wchodzi w skład Zjednoczonej Korporacji Silnikowej (ODK – Objediniennaja dwigatielestroitielnaja korporacyja). Oznaczenie silnika sugeruje moc startową 1600 KM. Konstruktor generalny ODK-Klimow Wsiewołod Jelisiejew powiedział podczas HeliRussia-2021, że w rozwój WK-1600W jest zaangażowany szereg wiodących rosyjskich spółek silnikowych, co ma przyspieszyć prace. Dzięki temu już na MAKS-2021 będzie można zaprezentować „silnik-demonstrator” WK-1600W. Niemniej wg planów badania stanowiskowe prototypu WK-1600W mają rozpocząć się z końcem trzeciego kwartału tego roku. Prototypowe silniki WK-1600W będą badane na stanowiskach nowego typu, specjalnie skonstruowanych w tym celu. Obecnie trwa budowa drugiego stanowiska, które ma być gotowe do końca roku. Harmonogram rozwoju WK-1600W zakłada, że z początkiem 2022 r. rozpoczną się badania stanowiskowe konieczne do certyfikacji silnika. WK-1600W jest przewidziany jako napęd dwusilnikowego śmigłowca Ka-62, którego prototypy latają obecnie z francuskimi silnikami Turboméca Ardiden 3G. Jednak zapewne na tym zastosowaniu się nie skończy. Tym bardziej, że WK-1600W wypełni lukę między znacznie mocniejszymi silnikami WK-2500P/PS czy najnowszymi TW7-117W/WK (do śmigłowca Mi-38T i śmigłowca pokładowego powstającego w ramach OKR Minoga) a WK-800W, nadal w trakcie rozwoju.
Przy okazji HeliRussia-2021 poinformowano też o postępach prac nad WK-650W, najlżejszym silnikiem turbowałowym Klimowa. W zamyśle WK-650W ma zastąpić zagraniczne silniki, czyli francuskie Turboméca Arrius 2G1 na Ka-226T i kanadyjskie PW-207K na Ansatach (historia substytucji napędu na Ansatach miała już kilka zwrotów z porzuceniem planów zastosowania silników Motor Sicz MS-500W czy WK-800W Klimowa). Trwający rozwój WK-650W ma zakończyć się w 2023 r., gdy rozpocznie się jego produkcja seryjna. Prototyp silnika WK-650W skompletowano w grudniu 2020 r. Na początku tego roku przeprowadzono jego pierwszy rozruch na naziemnym stanowisku badawczym. Obecnie trwają jego rozwojowe badania stanowiskowe, których nowy etap ruszy w sierpniu. Do końca roku ODK-Klimow zaplanował skompletować trzy prototypowe WK-650W, aby rozszerzyć zakres badań. Certyfikacja WK-650W jest zaplanowana na 2023 r., a produkcja na 2024 r. Do silnika WK-650W skonstruowano układ cyfrowego sterowania i kontroli (tzw. FADEC) BARK-5W (BARK – błok awtomaticzeskogo riegulirowanija i kontrola). W WK-650W zastosowano części wytwarzane metodą druku przestrzennego. W analogiczny sposób będzie wytwarzanych ponad 10% części WK-1600W, co skróci czas ich produkcji z sześciu miesięcy do trzech tygodni. Materiały do druku 3D są rosyjskiej produkcji, a całością programu druku przestrzennego zajmuje się Centrum Technologii Przyrostowych Państwowej Korporacji Rostiech (Centr additiwnych tiechnołogij Goskorporacyi Rostiech).
Jednocześnie na HeliRussia-2021 ODK-Klimow zaprezentował koncepcję polowego warsztatu serwisowego (tzw. MSB – mobilnyj sierwisnyj błok) do polowej naprawy silników WK-650W. 40-stopowy kontener logistyczny mieści niezbędne wyposażenie do obsługi i naprawy silników WK-650W w czasie 7–10 dni.
Jurij Szmotin, konstruktor generalny całego ODK, dodał, że silniki WK-650W i WK-1600W są też planowane jako napęd projektowanych śmigłowców bezzałogowych. Szmotin powiedział także, że silnik WK-2500P (inaczej WK-2500P-01/PS), przeznaczony do śmigłowców szturmowych Mi-28NM, wszedł do produkcji seryjnej. ODK będzie promowało zastosowanie WK-2500P jako zunifikowanego silnika na wszystkich wojskowych śmigłowcach dotąd napędzanych przez TW3-117/WK-2500. WK-2500P w ubiegłym roku przeszedł badania państwowe rosyjskiego resortu obrony. Obecnie trwają prace nad wydłużeniem resursu WK-2500P do 12 000 godzin pracy. Jednocześnie w śmigłowcach Ka-32, w ramach rozwoju tej konstrukcji, będzie montowany silnik WK-2500PS-02.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Gdyby nie wyprzedano za bezcen polskich zakładów WSK Rzeszów to moglibyśmy rozwijać własne niezależne silniki śmiglowcowe i nie tylko będąc suwerennym krajem w eksporcie własnych śmigłowców