Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe jednostki dla norweskich sił specjalnych

Kuter CCM Mk.1 w marszu z dużą prędkością. Wyraźnie widać dopracowaną architekturę nadbudówki, a także sposób montażu radaru nawigacyjnego (niewielka kopuła na dachu sterówki) oraz niewielki maszt z głowicą CCFLIR. Warto zwrócić uwagę na teleskopowo rozkładany brezentowy dach w tylnej części nadbudówki oraz sporej wielkości pokład rufowy z pawężą umożliwiającą wodowanie i podejmowanie pontonów CRRC i skuterów, a także innych mniejszych środków transportu. Fot. Vigor Industrial LLC

10 maja amerykański Departament Obrony poinformował o podpisaniu umowy na budowę dwóch kutrów pościgowych typu CCM (Combatant Craft Medium) Mk1 dla Norwegii.

Wspomniane kutry zbudowane zostaną przez amerykańską stocznię ReconCraft znajdującą się w miejscowości Clackamas w stanie Oregon (tuż przy granicy z Kanadą). Wstępna wartość umowy opiewa na kwotę 22,1 mln USD, a zawarte w jej treści klauzule umożliwiają zwiększenie kosztów do 30,9 mln USD. Zakończenie realizacji umowy nastąpić ma sierpniu 2025 roku (w styczniu 2026 jeśli wykorzystane zostaną wspomniane aneksy).

Jednostki dla Norwegii określane są roboczo jako NCCM (Norwegian Combatant Craft Medium). Ich projekt powstał w biurze konstrukcyjnym Michael Peters Yacht Design z Sarasoty w stanie Floryda. Legitymują się one wymiarami 18,47 x 4,01 x 1,04 m i wypornością pełną 29,8 t. Napęd złożony jest z dwóch silników wysokoprężnych MTU 8V2000 M94 o łącznej mocy 2500 KM (1864 kW) i dwóch pędników powierzchniowych (SDS, surface drive system) ZF SeaRex 120S. Umożliwia to uzyskanie wysokiej prędkości marszowe (40 węzłów) a szczytowej 52 węzły. Zapas paliwa wynosi 5148 litrów, co umożliwia przebycie nawet 600 Mm przy prędkości 40 węzłów.

Kutry Mk 1 CCM wyposażono w opracowany taktyczny system dowodzenia C4I Kongsberg Cortex i nową lekką odmianą systemu optoelektronicznego opisywanego jako CCFLIR2 (Combatant Craft Forward Looking Infrared variant 2) produkcji firmy FLIR Systems Inc. z Billerica w stanie Massachusetts. Stała załoga liczy czterech żołnierzy, a wewnątrz sporej sterówki przewieźć można dodatkowo do 19 operatorów sił specjalnych lub zamiennie ładunek o masie do 5 t. Charakterystycznie ścięta pawęż rufowa umożliwia transport i wodowanie pontonów Zodiac F 470 (w USA określanych jako CRRC - Combat Rubber Raiding Craft). CCM mogą być transportowane drogą lotniczą na pokładzie m.in. samolotów transportowych typu Lockheed C-130J-30 Hercules (których Norwegia ma cztery egzemplarze).

Docelowym użytkownikiem NCCM ma być dowództwo morskich sił specjalnych MJK (Marinejegerkommandoen). Obecnie wykorzystuje ono m.in. 10 odpowiednio dostosowanych, specjalnych wersji półsztywnych łodzi motorowych (RIB) typu Goldfish 36 o długości 11,2 m, które mogą osiągnąć prędkość szczytową 102 węzłów (marszowa to 66 w). Drugim typem jednostek pływających na stanie MJK są zbudowane przez szwedzką stocznię Dockstavarvet AB kutry patrolowo-pościgowe typu IC20M Interceptor. CCM od 2015 roku są na wyposażeniu amerykańskiego dowództwa operacji specjalnych USSOCOM (United States Special Operations Command).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc