16 maja firma Arquus poinformowała o podpisaniu z Dyrekcję Generalną ds. Uzbrojenia (DGA) umowy na opracowanie i produkcję cystern nowej generacji (Camions citernes de nouvelles générations, CCNG), które w Siłach Zbrojnych Republiki Francuskiej mają zastąpić obecnie eksploatowany sprzęt tego typu.
Kontrakt, zawarty 28 kwietnia, potwierdza pozycję Arquusa jako głównego gracza w dostawie opancerzonych pojazdów logistycznych dla francuskich sił zbrojnych.
Dostawy pojazdów pierwszej partii, liczącej 70 pojazdów, mają się rozpocząć w 2026 r. Wartość tej części umowy wynosi 120 mln EUR. Łącznie programu przewiduje dostarczenie do 2030 r. 376 cystern nowej generacji, zgodnie z obowiązującą ustawą Prawo o planowaniu wydatków wojskowych (Loi de programmation militaire, LPM) w latach 2024–2030. Nowe cysterny będą przeznaczone dla jednostek Wojsk lądowych, Sił Powietrznych i Kosmicznych oraz, podporządkowanej Ministerstwu Sił Zbrojnych, Operacyjnej Służby Energetycznej. CCNG mają spełniać surowe wymagania, szczególnie dotyczące niezawodności i uniwersalności, niezbędnych nie tylko w czasie eksploatacji na terenie Francji, ale także w trakcie wykonywania misji rozjemczych i bojowych poza granicami kraju. Stanowić mają istotny element łańcucha logistycznego sił zbrojnych, zapewniają zaopatrzenie w paliwo w trudnych realiach asymetrycznego i klasycznego pola walki, zapewniając warunki do wykonania postawionych zadań.
Zamówienie dotyczy trzech wersji cystern, dostosowanych do realizacji różnych zadań:
Wszystkie cysterny CCNG bazować będą na czteroosiowym podwoziu terenowym w układzie 8×8 z cywilnej oferty Renault Trucks – typie K 8×8 z pojedynczym ogumieniem. Będą one sukcesywnie zastępować cysterny na trzyosiowych, uterenowionych podwoziach Renault CBH385, trzyosiowych terenowych TRM 10000 ACH (tankowanie czołgów i śmigłowców) i CCP10. Spełniają one przepisy dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych oraz zapewnią większą pojemność zabieranego paliwa i lepszy poziom ochrony załóg przed zagrożeniami na polu bitwy.
Projekt będzie realizowany w ramach konsorcjum kilku francuskich firm. Arquus będzie integratorem całości i dostawcą podwozi, firma Magyar zaprojektuje i wyprodukuje kontenerowe cysterny, zaś Desautel, specjalista w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej, aparaturę dystrybucyjną. Arquus opracuje także i wyprodukuje kabiny opancerzone w swoim zakładzie w Garchizy. Montaż finalny CCNG będzie odbywał się w fabryce w Limoges. Kontrakt przyczyni się do otwarcia tam nowej linii montażowej.
Arquus otrzymał także zadanie opracowania i zapewnienia systemu wsparcia eksploatacji, w tym narzędzi, części zamiennych, dokumentacji i szkoleń do nowych pojazdów. Poza tym podmiot ten świadczy usługi wsparcia i zarządzania technicznego flotą pojazdów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu