6 listopada Ministerstwo Obrony Norwegii poinformowało, że wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-35A Lightning II należące do tego użytkownika osiągnęły wstępną gotowość operacyjną.
Powyższa decyzja oznacza, że Norwegia jest trzecim europejskim użytkownikiem samolotów rodziny F-35, który osiągnął poziom operacyjny. Wcześniej ten krok podjęli Brytyjczycy (którzy użyli swoich maszyn w działaniach bojowych na Bliskim Wschodzie), a także Włosi (wykorzystali je w NATOwskiej operacji Icelandic Air Policing). Obecnie w bazie lotniczej Ørland stacjonuje piętnaście norweskich F-35A, kolejnych siedem znajduje się w Stanach Zjednoczonych, gdzie służą do szkolenia personelu. Dodatkowo, w ramach ćwiczeń i przygotowań do osiągnięcia gotowości operacyjnej, są okresowo przenoszone do bazy Rygge w południowej części kraju. Łącznie Oslo deklaruje zakup 52 maszyn, które zastąpią F-16AM/BM Fighting Falcon.
Według planów, w przyszłym roku norweskie F-35A Lightning II zrealizują rotację w ramach misji Icelandic Air Policing na Islandii, a od 2022 roku będą pełnić dyżury bojowe w systemie obrony Norwegii. Co ciekawe, ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej osiągnięte pomimo problemów z systemem spadochronu hamującego – według przekazów medialnych, Norwegowie nie są zadowoleni z poziomu niezawodności powyższego modułu. Obecnie są prowadzone próby zmodyfikowanego elementu, które mają zakończyć się w lutym 2020 roku. W przypadku pozytywnej oceny, wdrożenie ulepszonego systemu hamowania z wykorzystaniem spadochronu ma nastąpić w lecie przyszłego roku. Jest to ważne dla całego programu, gdyż zainteresowanie montażem powyższego modułu rośnie, szczególnie wśród użytkowników operujących samolotami na terenach, gdzie może wystąpić oblodzenie pasów startowych.
(ŁP) | Foto: Ministerstwo Obrony Norwegii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu