Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

NORINCO VU-T10 na IDEX 2023

Podczas salonu IDEX 2023 chiński koncern Norinco zaprezentował ciężki pojazd bezzałogowy VU-T10. Fot. Miroslav Gyűrösi.

Podczas salonu przemysłu obronnego IDEX & NAVDEX 2023 w Abu Zabi w  Zjednoczonych Emiratach Arabskich, rozpoczętego 20 lutego, chiński koncern Norinco (China North Industries Corporation) zaprezentował lądowy pojazd bezzałogowy VU-T10.

Swoją premierę miał on podczas Zhuhai Air Show na przełomie września i października 2021 r. VU-10T jest bezzałogowym pojazdem lądowym na podwoziu gąsienicowym. To stosunkowo ciężki pojazd, bowiem jego masa bojowa sięga 12 ton. VU-T10 jest lekko opancerzony. Uzbrojenie jest dość silne, bowiem w wieży ‒ z oczywistych względów bezzałogowej ‒ znalazła się 30 mm armata szybkostrzelna, sprzężonego z 7,62 mm karabinem maszynowym, zaś po jej bokach umieszczono dwie zdwojone wyrzutnie pocisków kierowanych, prawdopodobnie przeciwpancernych. Uzbrojenie główne ma być zdolne do zwalczania niskolecących, powolnych celów powietrznych, jak śmigłowce, bezzałogowe statki powietrzne itd. Pociski zamontowane po bokach wieży nie zostały ujawnione, ale wydają się być raczej niewielkie (niewykluczone, że możliwe jest wymienne stosowanie lekkich ppk, np. HJ-12 lub lekkich pocisków przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu) ‒ same wyrzutnie są lekko opancerzone. Na wieży, jak i na kadłubie znalazło się miejsce dla bogatego wyposażenia optoelektronicznego i innych czujników, zapewniających świadomość sytuacyjną.

Napęd pojazdu zapewnia, umieszczony w tylnej części podwozia, układ hybrydowy z silnikiem wysokoprężnym i dwoma silnikami elektrycznymi. Bateria akumulatorów litowych umożliwia jazdę w trybie cichym (czysto elektrycznym) i została wyposażona w odrębny system chłodzenia, ograniczający sygnaturę cieplną pojazdu. Na układ jezdny składa się pięć par kół nośnych, para kół napędowych z tyłu, para kół napinających z przodu oraz prawdopodobnie rolki prowadzące górną gałąź gąsienicy. To ostatnie nie jest pewne, bowiem układ jezdny jest częściowo osłonięty przez lekki fartuch, ale na ich zastosowanie wskazuje stosunkowo niewielka średnica kół nośnych.

Według producenta, VU-T10 ma być konkurentem dla rozwiązań takich jak amerykański Ripsaw-M5 czy estoński RCV Type-X.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “NORINCO VU-T10 na IDEX 2023”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc