W godzinach popołudniowych 8 czerwca w swoje pierwsze próby morskie wyszedł niszczyciel min Albatros (602), druga z serii trzech jednostek projektu 258 powstających dla Marynarki Wojennej RP w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S. A.
Podczas pierwszego wyjścia w morze tego okrętu, które ma trwać kilka dni, sprawdzone zostaną właściwości manewrowe jednostki oraz zachowanie się jej mechanizmów w warunkach morskich. Testom podlegać będzie najprawdopodobniej zespół napędowy, systemy ogólnookrętowe i nawigacyjne oraz wybrane urządzenia pokładowe.
Budowa niszczyciel min Albatros rozpoczęto 18 września 2018, kiedy to odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach przeznaczonych do jego budowy. Położenie stępki tego okrętu nastąpiło 5 grudnia 2018 r., zaś uroczystość chrztu i symbolicznego wodowania odbyła się 10 października 2019 r. Okręt ten powstaje na mocy umowy o początkowej wartości 1,186 mld PLN, podpisanej 27 grudnia 2017 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum składającym się ze stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. pełniącej rolę lidera oraz gdyńskich spółek wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej - Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A. (CTM) i PGZ Stoczni Wojennej.
Dotyczyła ona budowę dwóch seryjnych niszczycieli min proj. 258 oraz dostawy pakietów wsparcia logistycznego dla wszystkich niszczycieli min tego typu, czyli również dla znajdującego się w służbie prototypowego ORP Kormoran (601). W myśl pierwotnych zapisów tego kontraktu pierwsza jednostka o numerze stoczniowym 258/2 - Albatros miała zostać przekazana użytkownikowi w lutym 2021 r., a dostawę Mewy (numer stoczniowy 258/3) przewidziano na grudzień 2021 r.
Wprowadzone już w trakcie budowy seryjnych okrętów zmiany podniosły koszt realizacji tej umowy do ok. 1,39 mld zł. Wynikały one z zaleceń i wniosków z badań kwalifikacyjnych oraz eksploatacyjno-wojskowych prototypowego ORP Kormoran. Według informacji upublicznionych przez Inspektorat Uzbrojenia w październiku 2020 r., pierwotny kontrakt modyfikowany był trzykrotnie.
W myśl pierwszego aneksu z dnia 27 grudnia 2018 r., wprowadzono modyfikacje dotyczące steru strumieniowego, okrętowych systemów pokładowych oraz siłowni. W ramach drugiego z dnia 22 stycznia 2020 r., wprowadzono zmiany dotyczące okrętowych systemów pokładowych, systemów łączności, systemów nawigacji, siłowni, obrony przeciwawaryjnej okrętu, okrętowego systemu wspomagania dowodzenia (SCOT), a także okrętowych systemów obrony przeciwminowej (OPM). W zakresie systemu OPM przewidziano m.in. doposażenie jednostek w system GAVIA, wprowadzenie zmian funkcjonalności stacji SHL-101T oraz doposażenie okrętów w pojazd Saab DE SAROV, które zastąpiły pojazdy Saab DE Mk III oraz Morświn. Uwzględniono także zmiany pakietów SLS (Ship Logistic Support) dla nowobudowanych okrętów jak i jednostki prototypowej.
Trzeci aneks podpisany 14 sierpnia 2020 r. dotyczył wprowadzenia zmian w zakresie systemu obserwacji technicznej, rozbudowy okrętowego zautomatyzowanego systemu wspomagania dowodzenia o nowe funkcjonalności, doposażenie systemu OPM w sonar holowany Kraken KATFISH 180 wraz z systemem jego stawiania i wybierania, a także modyfikację systemu uzbrojenia artyleryjskiego poprzez pozyskanie i instalację nowego okrętowego systemu uzbrojenia OSU-35K na obu jednostkach seryjnych. Konsekwencją wprowadzanych do projektu okrętów modyfikacji były również zmiany w harmonogramie ich dostawy. Według informacji z października 2020 r. przekazanie Albatrosa powinno nastąpić w czwartym kwartale br., natomiast Mewa (603) powinna zostać odebrana na początku przyszłego roku.
Przechodzący właśnie próby morskie Albatros (602) będzie już trzecią jednostką przeciwminową o tej nazwie w naszej flocie. Pierwszym był jednym z dziewięciu radzieckich trałowców redowych proj. 253Ł, który nosił polską banderę w latach 1946-1959. Drugim był jeden z dwunastu trałowców bazowych proj. 206F zbudowanych przez Stocznię im. Komuny Paryskiej w Gdyni, który służył w 13. Dywizjonie Trałowców w latach 1965-1994. W latach 1980-1982 jego dowódcą był przyszły wiceadmirał Jerzy Patz, którego żona Krystyna została matką chrzestną najnowszego Albatrosa, który po ukończeniu testów i podniesieniu bandery, ma trafić do bazującego w Gdyni 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Najwyższy czas aby zamówić przynajmniej trzy kolejne seryjne niszczyciele min tego typu.
Szkoda że nie 6, a tylko 1+2, nie podoba mi się takie gospodarowanie publicznymi środkami.