13 marca podczas wspólnej niemiecko–norweskiej konferencji, ministrowie obrony obu tych państw poinformowali o kolejnym etapie zacieśniania współpracy w sektorze obronnym. Będzie nim współpraca nad budową nowej fregaty, roboczo nazwanej jako typ F 127 (program NGFrig-AD, F127).
Obecnie bilateralna współpraca pomiędzy Berlinem a Oslo związana jest z dwoma najważniejszymi programami. Pierwszym jest budowa okrętów podwodnych typu U212 CD. Stosowną umowę, o wartości 5,5 mld EUR, na budowę sześciu okrętów tego typu z których dwa zasilą Deutsche Marine a pozostałe cztery Sjøforsvaret podpisano 7 lipca 2021(Niemcy i Norwegowie podpisali kontrakt na okręty podwodne/ZBiAM.pl). Pierwsze palenie blach dla prototypowego okrętu dla Norwegii rozpoczęto z kolei 12 września ubiegłego roku (tkMS rozpoczyna budowę pierwszego okrętu podwodnego typu 212CD/ZBiAM.pl). Drugim ze wspomnianych wspólnych programów są prace nad nową generacją supersonicznego kierowanego pocisku przeciwokrętowego (kpp) typu 3SM (SuperSonic Strike Missile) o nazwie kodowej Tyrfing pod przewodnictwem koncernu Kongsberg (Norwesko-niemiecka kooperacja przy „superpocisku” morskim/ZBiAM.pl).
Obecnie do listy kooperacji dołącza prawdopodobnie najbardziej ambitny program, którego celem jest pozyskanie nowych jednostek klasy fregata, przeznaczonych do zwalczania między innymi środków napadu powietrznego typu F127. Jednostki tego typu oryginalnie miały powstawać wspólnie z Holandią, jednak obecnie wydaje się to mało prawdopodobne. Szczególnie że kraj ten nie wyraził większego zainteresowania obecnie budowanymi (zresztą w holenderskiej stoczni) fregatami typu F126. Zarówno Berlin jak i Oslo zainteresowani byliby pozyskaniem łącznie 12 okrętów (po sześć dla każdego z państw). W Deutche Marine zastąpiły by one eksploatowane od 2003 roku trzy fregaty typu F 124 (Sachsen), podczas gdy w Sjøforsvaret zastąpiły by obecnie eksploatowane fregaty typu Fridtjof Nansen (cztery okręty w służbie od 2006 roku, jedna jednostka utracona w wyniku kolizji 13 listopada 2018 roku).
Jako bazę dla nowych fregat zdecydowano się wybrać zaprojektowany przez koncern thyssenkrupp Marine Systems projekt MEKO A400 AMD (Air and Missile Defence). Zgodnie z ostatnią niemiecką „modą” na nadwagę projektowanych jednostek, także i w tym przypadku wyporność ma przekroczyć 10 000 ton przy wymiarach 160,0 x 21,0 x 5,5 m. Według nieoficjalnych informacji nowe fregaty miałyby otrzymać amerykański system dowodzenia walką AEGIS. Strona norweska naciska jednak by poza rozszerzonymi możliwościami obrony przeciwlotniczej, nie zaniedbano także kwestii wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu