Hiszpańska grupa stoczniowa Navantia zawarła kontrakt z Agencją Sprzętu Obronnego (Forsvarsmateriell) norweskiego Ministerstwa Obrony dotyczący wdrożenia wsparcia technicznego planowanej modernizacji fregat typu Fridtjof Nansen.
Fregaty typu Fridtjof Nansen zbudowała Navantia dla Sjøforsvaret (Siły Morskie Królestwa Norwegii). W 2000 roku Ministerstwo Obrony w Oslo zamówiło pięć okrętów, które zbudowano w latach 2003-2011. Niestety, 8 listopada 2018 roku doszło do pechowej kolizji KNM Helge Ingstad (F 313) ze zbiornikowcem Sola TS, w wyniku czego fregata zatonęła. Po jej podniesieniu i oględzinach, Norwegia zrezygnowała z jej remontu, jako przedsięwzięcia nieopłacalnego.
W ramach umowy Navantia przeprowadzi audyt obecnej konfiguracji czterech pozostałych fregat typu Fridtjof Nansen, w celu włączenia do dokumentacji projektowej wszystkich modyfikacji i odpowiednich zmian wprowadzonych przez Forsvarsmateriell na tych jednostkach od momentu opuszczenia przez nie hiszpańskiej stoczni.
Po dostawie fregat, w 2013 roku Navantia podpisała umowę z norweską Agencją Logistyczną Obrony (Forsvarets-logistikkorganisasjon), umowę FOTS (Follow on Technical Support) na wsparcie cyklu życia fregat typu Nansen. W ramach tego porozumienia Navantia zapewniła usługę utrzymania w ruchu i wsparcie w cyklu życia okrętów. Wraz z zawartym obecnie kontraktem dotyczącym audytu konfiguracji, Navantia rozszerza współpracę z norweskim Ministerstwem Obrony w celu przedłużenia okresu eksploatacji i modernizacji fregat typu Fridtjof Nansen w przyszłości.
Norweskie fregaty zaprojektowano w oparciu o wymagania Sjøforsvaret na bazie projektu hiszpańskich jednostek typu F-100 (Álvaro de Bazán). Były one również podstawą udanego programu australijskich niszczycieli przeciwlotniczych AWD (Air Warfare Destoryer) typu Hobart. Ta sprawdzona konstrukcja jest oferowana Polsce w programie Miecznik.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu