12 stycznia NATO Air Command poinformowało, że dwa samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-3A należące do wspólnej jednostki Sojuszu zostaną przebazowane do Rumunii, skąd mają realizować loty patrolowe monitorujące sytuację na Ukrainie.
Para maszyn ma zostać przebazowana 17 stycznia i operować z Międzynarodowego Portu Lotniczego Bukareszt-Otopeni w stolicy kraju. Wraz z maszynami do Rumunii traci około 180 członków personelu obsługi naziemnej oraz lotniczej. Powodem skierowania maszyn do Rumunii ma być zwiększenie obecności sił sojuszniczych w regionie, a także ograniczenie czasu dolotu do sektora działań – obecnie E-3 działające w rumuńskiej bądź polskiej przestrzeni powietrznej wykonują loty z macierzystej bazy w Republice Federalnej Niemiec co ogranicza czas operacji w sektorach obserwacji.
Sojusznicze E-3 Sentry operują w pobliżu granicy NATO z Ukrainą od 24 lutego 2022 roku. Ze względu na zachwianie bezpieczeństwa w regionie ich obecność jest codzienna – poza maszynami ze wspólnej jednostki NATO w przestrzeni powietrznej Rumunii oraz Polski można odnotować także obecność samolotów wczesnego ostrzegania należących do poszczególnych państw Sojuszu (m.in. Turcji, Włoch czy Stanów Zjednoczonych).
NATO cały czas prowadzi działania mające na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w regionie. W przypadku lotnictwa mowa o rotacyjnych kontyngentach wzmacniających państwa sąsiadujące z Rosją bądź Ukrainą. M.in. w ciągu najbliższych tygodni do Malborka mają trafić niderlandzkie Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu