Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2024: Legwan 4×4 z Rosomak S.A. dla Straży Granicznej

Gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska, zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej i Cezary Dominiak, p.o. prezesa zarządu Rosomak S.A. gratulują sobie podpisania umowy na dostawę pojazdu Legwan 4×4 dla Straży Granicznej. Fot. Andrzej Kiński

5 września, w trzecim dniu XXXII MSPO w Kielcach, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Rosomak S.A. zawarła ze Strażą Graniczną umowę na dostawę opancerzonego pojazdu specjalnego Legwan 4×4.

Umowa ma charakter pilotażowy i dotyczy zakupu jednego pojazdu. Jej wartość to ok. 2,3 mln PLN brutto. Podpisali ją, ze strony Straży Granicznej, gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska,  zastępca Komendanta Głównego, zaś z ramienia Rosomak S.A. Cezary Dominiak, p.o. prezesa zarządu. Podczas uroczystości obecni byli także: minister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak, sekretarz stanu w MSWiA Czesław Mroczek, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Krzysztof Trofiniak i członek zarządu PGZ S.A. Marcin Idzik. Dostawa zostanie zrealizowana jeszcze przed końcem tego roku.

Konfiguracja opancerzonego pojazdu specjalnego Legwan 4×4 dla Straży Granicznej będzie praktycznie tożsama z Lekkim Pojazdem Rozpoznawczym Legwan 4×4, zamówionym w sierpniu ubiegłego roku przez Ministerstwo Obrony Narodowej Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z PGZ umowy na dostawę wozów bojowych i pojazdów wojskowych (zbiam.pl). Zasadniczą różnicą będzie montaż wciągarki elektrycznej.

Pamiątkowa fotografia przy LPR Legwan 4×4 (od lewej): sekretarz stanu w MSWiA Czesław Mroczek, członek zarządu PGZ S.A. Marcin Idzik, minister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Krzysztof Trofiniak, zastępca Komendanta Głównego SG gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska i p.o. prezesa zarządu Rosomak S.A. Cezary Dominiak. Fot. PGZ

Legwan 4×4 bazuje na pojeździe opancerzonym Kia Motors Defence KLTV  4×4, którego licencyjną produkcję wdrożą w nieodległej przyszłości zakłady z Siemianowic Śląskich. Na razie pojazdy bazowe są importowane z Republiki Korei i w Polsce przechodzą proces doposażenia wg specyfikacji zamawiającego Pierwsze samochody LPR Legwan dotarły do Polski (zbiam.pl) Kolejne pojazdy KLTV dotarły do Rosomak S.A. (zbiam.pl). Wiosną i latem tego roku LPR LPR Legwan 4×4 przeszedł pomyślnie w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku testy weryfikujące zgodność charakterystyk trakcyjnych i odporność balistyczną z zadeklarowanymi przez dostawcę w celu uzyskania homologacji. Pierwszych 16 pojazdów Siły Zbrojne RP przejmą przed końcem tego roku.

Opancerzony pojazd specjalny Legwan 4×4 dla Straży Granicznej będzie odróżniał się od, zamówionego przez MON, Lekkiego Pojazdu Rozpoznawczego (na zdjęciu) szczegółami wyposażenia, m.in. otrzyma elektryczną wciągarkę. Fot. Andrzej Kiński

Z punktu widzenia nowego użytkownika, główną zaletą Legwana 4×4, odróżniającą go od dotychczasowych używanych w Straży Granicznej pojazdów, jest wysoki poziom ochrony balistycznej, zapewniającej bezpieczeństwo funkcjonariuszy. W przyszłości planowany jest zakup kolejnych samochodów tego typu, które wzmocnią placówki Straży Granicznej nadzorujący tereny położone na granicy z Rosją, Białorusią i Ukrainą.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc