Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2024: Boeing rozpoczyna promocję śmigłowców CH-47F Chinook w Polsce

Fot. Boeing

5 września, podczas odbywającego się Kielcach Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, koncern Boeing zapoczątkował kampanię marketingową ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook Block II w Polsce.

Powodem tego kroku są deklaracje Ministerstwa Obrony Narodowej dotyczące zainteresowania zakupu wiropłatów tej klasy. Jak podkreślali na spotkaniu z dziennikarzami przedstawiciele Boeinga, obecnie mowa o rozmowach i prezentacjach dotyczących możliwości śmigłowca. Producent oczekuje zapoczątkowania formalnych kroków ze strony polskiej w przyszłości. Pierwsze, oficjalne, informacje dotyczące polskiego zainteresowania zakupem CH-47F Chinook pojawiły się w przestrzeni publicznej w lecie bieżącego roku.

Przypomnijmy, że jeszcze w sierpniu ubiegłego roku (ówczesne) kierownictwo resortu obrony informowało o zapoczątkowaniu procesu zakupu 22 wielozadaniowych śmigłowców transportowych Leonardo AW101. Nie można wykluczyć, że obecne kierownictwo dokonało redefinicji wymagań, które powodują wzrost zainteresowania cięższym CH-47F Chinook.

Jak wskazuje koncern Boeing, promowany w Polsce śmigłowiec jest popularnym typem w państwach NATO. Tylko w Europie CH-47 Chinook są eksploatowane przez Wielką Brytanię, Hiszpanię, Królestwo Niderlandów, Grecję oraz Włochy. Wkrótce do powyższej listy dołączy także Republika Federalna Niemiec – rząd w Berlinie zamówił (poprzez procedurę FMS) 60 egzemplarzy. Dotychczas Boeing oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (pośredniczący w realizacji umowy) zawarł wstępną umowę produkcyjną dotyczącą powyższego projektu.

Obecnie na linii montażowej Boeinga w Filadelfii prowadzone są już prace produkcyjne obejmujące dostawy maszyn w konfiguracji Block II - wersja charakteryzuje się zredukowanymi kosztami eksploatacji, co ma związek ze zmniejszeniem procedur obsługowych wynikających z zastosowania nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Dodatkowo Boeing pracuje także nad nowymi zestawami łopat wirników, które pozwolą na zwiększenie możliwości operacyjnych (według obliczeń, w środowisku gorącym i wysokogórskim udźwig ma wzrosnąć o około 300 kg). Jednocześnie Block II ma stanowić element dalszego rozwoju konstrukcji, który umożliwi wieloletnią eksploatację śmigłowców u boku wiropłatów nowej generacji – m.in. V-280 Valor oraz już używanych UH-60M Black Hawk.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc