5 września, podczas odbywającego się Kielcach Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, koncern Boeing zapoczątkował kampanię marketingową ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook Block II w Polsce.
Powodem tego kroku są deklaracje Ministerstwa Obrony Narodowej dotyczące zainteresowania zakupu wiropłatów tej klasy. Jak podkreślali na spotkaniu z dziennikarzami przedstawiciele Boeinga, obecnie mowa o rozmowach i prezentacjach dotyczących możliwości śmigłowca. Producent oczekuje zapoczątkowania formalnych kroków ze strony polskiej w przyszłości. Pierwsze, oficjalne, informacje dotyczące polskiego zainteresowania zakupem CH-47F Chinook pojawiły się w przestrzeni publicznej w lecie bieżącego roku.
Przypomnijmy, że jeszcze w sierpniu ubiegłego roku (ówczesne) kierownictwo resortu obrony informowało o zapoczątkowaniu procesu zakupu 22 wielozadaniowych śmigłowców transportowych Leonardo AW101. Nie można wykluczyć, że obecne kierownictwo dokonało redefinicji wymagań, które powodują wzrost zainteresowania cięższym CH-47F Chinook.
Jak wskazuje koncern Boeing, promowany w Polsce śmigłowiec jest popularnym typem w państwach NATO. Tylko w Europie CH-47 Chinook są eksploatowane przez Wielką Brytanię, Hiszpanię, Królestwo Niderlandów, Grecję oraz Włochy. Wkrótce do powyższej listy dołączy także Republika Federalna Niemiec – rząd w Berlinie zamówił (poprzez procedurę FMS) 60 egzemplarzy. Dotychczas Boeing oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (pośredniczący w realizacji umowy) zawarł wstępną umowę produkcyjną dotyczącą powyższego projektu.
Obecnie na linii montażowej Boeinga w Filadelfii prowadzone są już prace produkcyjne obejmujące dostawy maszyn w konfiguracji Block II - wersja charakteryzuje się zredukowanymi kosztami eksploatacji, co ma związek ze zmniejszeniem procedur obsługowych wynikających z zastosowania nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Dodatkowo Boeing pracuje także nad nowymi zestawami łopat wirników, które pozwolą na zwiększenie możliwości operacyjnych (według obliczeń, w środowisku gorącym i wysokogórskim udźwig ma wzrosnąć o około 300 kg). Jednocześnie Block II ma stanowić element dalszego rozwoju konstrukcji, który umożliwi wieloletnią eksploatację śmigłowców u boku wiropłatów nowej generacji – m.in. V-280 Valor oraz już używanych UH-60M Black Hawk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu