25 czerwca przedstawiciele koncernu Boeing poinformowali, na spotkaniu z zaproszonymi dziennikarzami, o postępach programu MQ-25A Stingray.
Powyższy briefing jest jednym z elementów pokazu prasowego Boeinga przed zbliżającymi się międzynarodowym salonem lotniczym w Farnborough. Wśród zaproszonych gości jest m.in. wysłannik redakcji ZBiAM.
W przypadku MQ-25A Stingray, oficjalnie, poinformowano, że amerykańskie władze federalne udzieliły licencji eksportowej umożliwiającej zapoczątkowanie działań marketingowych w czterech państwach świata – Francji, Wielkiej Brytanii, Australii oraz Japonii. Spośród nich wiadomo, że rozmowy prowadzone są z Brytyjczykami, którzy m.in. byli zainteresowani możliwością wykorzystania samolotów z pokładów lotniskowców typu Queen Elizabeth – niestety obecnie MQ-25A Stingray jest przygotowany wyłącznie do współpracy z okrętami wyposażonymi w układ CATOBAR (katapulty startowe oraz liny hamujące). Oczywiście poza możliwościami operacyjnymi z lotniskowców, maszyny mogą być wykorzystywane z baz lądowych.
Obecnie wiadomo, że w procesie montażu ostatecznego znajdują się dwa egzemplarze z partii małoseryjnej, których dostawy do US Navy zaplanowano na przyszły rok. Docelowo US Navy planuje zamówić 76 seryjnych MQ-25A, których podstawowym zadaniem będzie uzupełnianie paliwa w powietrzu przy pomocy giętkich przewodów tankujących. Co wskazują przedstawiciele Boeinga, ze względu na zastosowane rozwiązania konstrukcyjne nie jest problemem zmiana konfiguracji samolotu, o ile użytkownik wykaże taką chęć.
Zgodnie z planami pierwsza tura operacyjna MQ-25A Stingray ma zostać zrealizowana w czasie rejsu lotniskowca USS Theodore Roosevelt (CVN-71). Powyższy okręt był już wykorzystywany do niektórych prób demonstratora technologii MQ-25A w grudniu 2021 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu