Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Mariusz Błaszczak pyta o szczegóły umowy na KTO Rosomak-L

Fot. Rosomak S.A.

30 grudnia na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono poselską interpelację Mariusza Błaszczaka (Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość) dotyczącą umowy na dostawę do Wojska Polskiego KTO Rosomak-L.


W dokumencie, który trafił do Ministerstwa Obrony Narodowej 19 grudnia, czytamy - w związku z informacją o zawarciu w dniu 17 grudnia br. przez Agencję Uzbrojenia z konsorcjum spółek HSW i Rosomak umowy na dostawy w latach 2027–2028 80 kołowych transporterów opancerzonych Rosomak-L z wieżą ZSSW-30 na kwotę około 4,3 mld zł proszę o odpowiedź na następujące pytania:

Ile wynosi w ramach powyższego kontraktu wartość pakietu szkoleniowego i jaki jest jego zakres rzeczowy?

Ile wynosi w ramach powyższego kontraktu wartość pakietu logistycznego i jaki jest jego zakres rzeczowy?

Czy w ramach umowy przewidziano również dostarczenie amunicji, a jeżeli tak, to jaka jest jej wartość?

Będą to pierwsze KTO Rosomak-L w Wojsku Polskim. Co należy podkreślić, umowa przewiduje możliwość zwiększenia liczby dostarczanych pojazdów w przypadku zwiększenia możliwości produkcyjnych producenta i potrzeb Sił Zbrojnych RP, co będzie jednak wymagało jej aneksowania.

Prototyp Rosomaka-L w tym roku przeszedł pomyślnie badania w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej, obejmujące m.in. testy odporności na detonacje min, co otworzyło drogę do zawarcia obecnej umowy. Do głównych różnic należą: wydłużenie pojazdu o 40 cm, co skutkuje wzrostem objętości przedziału ładunkowego/desantowego o 1 m³ i dopuszczalnej masy całkowitej do pływania z 22,5 do 25,5 tony (DMC konstrukcyjna 28 t), przy wzroście masy własnej o 300 kg; pojazd ma hydraulicznie opuszczaną rampę w tylnej ścianie zamiast dwuskrzydłowych drzwi; zmodyfikowany układ elektryczny; powiększone zbiorniki paliwa; a także nowy układ napędowy z silnikiem Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM (z możliwością zwiększenia do 450 kW/612 KM) i automatyczną skrzynią przekładniową ZF 7HP 902 PLUS. Wzrost DMC do pływania do wartości 25,5 t nie tylko kompensuje większą masę nowej wieży, ale pozwala także na zwiększenie liczby przewożonych żołnierzy z sześciu do ośmiu (opcja), a także wzrost odporności balistycznej do poziomu 4 wg STANAG 4569A w zakresie 360º poprzez zastosowanie nowego zewnętrznego pancerza kompozytowego (także opcja).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc