Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

M-346 Fighter Attack: wielozadaniowy Master

FA (Fighter Attack) to nowa wersja zaawansowanego technologicznie dwusilnikowego samolotu Leonardo M-346, która wejdzie do służby w 2021 r. Jest to niezwykle skuteczne i niskokosztowe rozwiązanie nowoczesnego pola bitwy, ponieważ oferuje siłom powietrznym największą efektywność operacyjną, zachowując wszystkie cechy M-346 AJT (Zaawansowanego Samolotu Szkoleniowego), włączywszy w to zaawansowane oraz „przedoperacyjne” zdolności
w zakresie szkolenia, które dostępne są w wersji podstawowej samolotu. Przeanalizujmy dlaczego tak jest.

W obecnych scenariuszach operacyjnych, przy niskim do średniego poziomie zagrożenia, często wykorzystuje się nowoczesne i kosztowne wielozadaniowe samoloty bojowe do realizacji wszelkiego rodzaju misji, ponosząc jednocześnie wysokie koszty operacyjne. Misje CAS, które trzeba przeprowadzać w obszarach zurbanizowanych i przechwytywania w warunkach pola walki, a także z zakresu utrzymywania bezpieczeństwa wewnętrznego czy patrolowania przestrzeni powietrznej, rozpoznania taktycznego i wsparcia operacji ratowniczych na obszarze działań wojennych, mogą być lepiej realizowane przez zwrotne i przystępne cenowo samoloty wyposażone w radar, zasobnik celowniczy, nowoczesne i technologicznie zaawansowane systemy samoobrony, zagłuszacze, łącza przesyłu danych oraz zdolność tankowania w powietrzu: wtedy właściwą odpowiedź stanowi M-346.

M-346FA, wielozadaniowy Master, został opracowany na bazie wersji M-346 AJT będącej w służbie włoskich, izraelskich, polskich i singapurskich sił powietrznych. Unikatowe cechy wersji FA to zmodernizowana awionika oraz dwa dodatkowe węzły podwieszenia uzbrojenia (w sumie jest ich siedem) dla jeszcze lepszej zdolności prowadzenia działań w powietrzu  przy jednoczesnym zachowaniu pełni możliwości tzw. samolotu „dual use” oraz cech zaawansowanego Systemu Zintegrowanego Szkolenia.

M-346FA będzie posiadał kompletny system DASS, obejmujący odbiornik ostrzegania radarowego, wyrzutnik flar i dipoli, a także system ostrzegania o zbliżającym się pocisku, z sześcioma czujnikami oraz kompleksową ochroną w zakresie 360° przed zagrożeniem ze strony każdego rodzaju pocisku. Samolot będzie w stanie bezpiecznie wymieniać w czasie rzeczywistym wszelkie dane dzięki dedykowanemu łączu danych taktycznych zgodnego ze standardem NATO Link 16 lub innym.

Kluczowym atrybutem będzie wielofunkcyjny radar GRIFO-346 produkowany przez Leonardo. Ten radar został specjalnie zoptymalizowany dla M-346FA. Wywodzi się z rodziny Grifo, która wraz z 450 urządzeniami sprzedanymi na całym świecie, uznawana jest za ogromny sukces operacyjny i komercyjny. Koszt jednej godziny lotu M-346FA jest o 80% niższy niż w przypadku cięższego i droższego myśliwca wykorzystywanego do realizacji misji bliskiego wsparcia powietrznego.

Aby lepiej zrozumieć cechy M-346, które sprawiają, że maszyna ta nadaje się do roli przystępnego cenowo samolotu wielozadaniowego o doskonałych możliwościach rozmawialiśmy z Enrico Scarabotto, szefem pilotów doświadczalnych w Leonardo Aircraft: “Przede wszystkim wysoka prędkość maksymalna nawet z ładunkiem zewnętrznym zapewnia ogromną przewagę w zakresie czasu osiągnięcia celu w porównaniu do najnowszych samolotów bliskiego wsparcia powietrznego dostępnych na rynku. Niezwykła zwrotność dzięki czterokanałowemu systemowi cyfrowej elektronicznej kontroli lotu umożliwia szybkie wykonywanie manewrów na każdej wysokości podczas misji bliskiego wsparcia powietrznego, co stanowi podstawę na polu walki. Znaczna nadwyżka mocy umożliwia powrót do bazy nawet z pełnym ładunkiem przy jednym niepracującym silniku na wysokości operacyjnej poza zasięgiem najbardziej powszechnych zagrożeń rakietowych. Tak zwana bezproblemowa obsługa sprawia, że piloci mogą w pełni skupić się na misji nie martwiąc się o przekroczenie obwiedni osiągów. Dwusilnikowa konfiguracja gwarantuje wysoką przeżywalność na polu bitwy, a jednocześnie zużycie paliwa jest utrzymane na niskim poziomie dzięki wydajności silnika zapewniającego bardzo duży zasięg, który można jeszcze zwiększyć poprzez tankowanie w powietrzu; ta ostatnia zdolność jest już wykorzystywana przez włoskie siły powietrzne. Pomocnicza jednostka zasilająca (APU) gwarantuje całkowicie autonomiczne zasilanie. Ponadto, widoczność jest znakomita, jako że M-346 został stworzony jako samolot szkoleniowy, a konfiguracja dwumiejscowa pozwala członkowi załogi siedzącemu z tyłu działać w roli operatora systemu uzbrojenia lub w bardziej wyspecjalizowanej roli nawigatora naprowadzania lotniczego”.

“M-346FA,” Scarabotto dodaje, “zachowuje wszystkie zaawansowane cechy samolotu szkoleniowego, takie jak pokładowy system symulacji szkolenia taktycznego (Embedded Tactical Training System  -ETTS), symulującego na żywo wszystkie systemy i zasoby, z którymi samolot musi współpracować. Jest to ogromna zaleta dla pilotów, którzy tym samym są w stanie płynnie przejść od szkolenia do prawdziwych misji ze znakomitym przygotowaniem operacyjnym.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “M-346 Fighter Attack: wielozadaniowy Master”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc