17 września korporacja Lockheed Martin zaprezentowała opinii publicznej swoją odpowiedź na amerykański program zakupu samolotów tankowania powietrznego KC-Y. Odpowiedzią na potrzeby US Air Force jest LMXT, czyli zamerykanizowana wersja europejskiego samolotu Airbus A330MRTT.
Program KC-Y został zapoczątkowany przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w listopadzie 2020 roku. Ma to być konstrukcja z półki, a pierwsze dostawy rozpocząć się w 2028 roku. KC-Y ma zastąpić część samolotów Boeing KC-135 Stratotanker oraz KC-10 Extender. Dodatkowo stanowi drugi etap modernizacji parku sprzętowego US Air Force w segmencie wielozadaniowych maszyn tankowania powietrznego – obecnie realizowany jest pierwszy, KC-X, który obejmuje zakup 179 egzemplarzy Boeing KC-46A Pegasus.
Obecnie Lockheed Martin jest pierwszym podmiotem, który formalnie wyraził zainteresowanie uczestnictwem w programie KC-Y. LMXT ma stanowić zamerykanizowaną wersję Airbus A330MRTT, który zdobywa kolejnych klientów na świecie - obecnie jest eksploatowany przez ponad dziesięć państw świata, a producent zebrał zamówienia na 61 sztuk. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest zawarcie nowych umów, m.in. z Indiami i Hiszpanią. Łącznie globalna flota wylatała ponad 250 tys. godzin, a rozwiązania mają być zaoferowane US Air Force.
Odpowiadając na zapotrzebowanie Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, Lockheed Martin promuje LMXT jako całkowicie amerykański wyrób - samoloty mają być produkowane na terytorium Stanów Zjednoczonych z wykorzystaniem lokalnej bazy przemysłowej. Najprawdopodobniej jedynym konkurentem dla korporacji Lockheed Martin będzie Boeing z nową wersją samolotu KC-46 Pegasus bądź nowym produktem bazującym na komercyjnych maszynach pasażerskich modelu 777 lub 787.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu