16 września na warszawskim lotnisku Warszawa-Babice odbyła się prezentacja wielozadaniowego śmigłowca Leonardo HH-139B. Powyższe wydarzenie wpisuje się w projekt AW139 Demo Tour Poland, który został zapoczątkowany w czasie XXIX edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Warszawa była ostatnim przystankiem na tym wydarzeniu. Gospodarzem pokazu w stolicy był Jacek Libucha, Prezes Zarządu WSK PZL Świdnik S.A.. Prezentacja śmigłowca ma związek z chęcią zainteresowania decydentów oraz opinii publicznej możliwościami świdnickich zakładów oraz potencjału platformy AW139 oferowanej Ministerstwu Obrony Narodowej jako nowej generacji śmigłowca wielozadaniowego. W przypadku Polski, przygotowana koncepcja nosi obecnie umowne oznaczenie AW139W. Zaproszeni goście mogli zapoznać się z seryjnym AW139 zbudowanym w wersji poszukiwawczo-ratowniczej HH-139B, którego użytkownikiem będą Siły Powietrzne Włoch (łącznie Leonardo, na mocy kontraktu, dostarczy do powyższego klienta siedemnaście egzemplarzy tego typu).
Prezes Libucha w swoim wystąpieniu wskazał na kilka kluczowych rzeczy. W ciągu wielu lat WSK PZL Świdnik S.A. były kluczowym dostawcą śmigłowców do Wojska Polskiego (obecnie maszyny tego producenta stanowią ponad 60% parku sprzętowego wiropłatów wojskowych). Analiza potrzeb Sił Zbrojnych, a także możliwości koncernu Leonardo i WSK PZL Świdnik S.A. wskazują, że ważnym segmentem staje się kategoria wielozadaniowego śmigłowca klasy pośredniej, której potrzeby (w ciągu dwóch dekad) mogą sięgnąć do 200-250 egzemplarzy (do powyższej liczby można doliczyć także kilka sztuk, które mogłyby trafić do innych krajowych klientów: Straży Granicznej, Policji czy Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratowniczego). Ma to związek z rozbudową potencjału Sił Zbrojnych, a także wycofywaniem obecnie eksploatowanych wiropłatów (przede wszystkim Mil Mi-2 oraz WSK PZL Świdnik W-3 Sokół). Według koncepcji uzupełnieniem, a później następcą może być właśnie AW139W, konstrukcja, która jest ważnym elementem działalności świdnickich zakładów - zespół inżynieryjny brał udział w projektowaniu AW139, a obecnie to w Świdniku odbywa się produkcja wszystkich części metalowych oraz kompozytowych kadłuba (wraz z montażem). W ocenie Prezesa Libuchy, około 70% konstrukcji AW139 jest wykonana w Polsce – poza kadłubem mowa m.in. o większości komponentów silników Pratt & Whitney PT6C-67C, które są produkowane w zakładach w Rzeszowie.
Według koncepcji AW139W zaproponowany Ministerstwu Obrony Narodowej (a także innym resortom) mógłby być w 100% wyprodukowany w Polsce, co pozwoliłoby na zacieśnienie współpracy gospodarczej pomiędzy krajowymi podmiotami (wśród kolejnych kooperantów zostały wymienione choćby firmy należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.), utrzymanie własności intelektualnej do powyższej wersji w Polsce, pełne dostosowanie platformy do potrzeb i wymagań Sił Zbrojnych, a także możliwość eksportu na rynki globalne. Należy pamiętać, że AW139 jest bestsellerem w segmencie śmigłowców o maksymalnej masie startowej około 7 ton – dotychczas Leonardo sprzedał już ponad 1000 egzemplarzy, które są eksploatowane w 89 państwach na świecie. Wśród nich, w ostatnich latach, zwiększa się liczba użytkowników militarnych – jednym z największych klientów jest Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, który zakupi 84 MH-139 Grey Wolf (będą dostarczane w kooperacji z koncernem Boeing).
Zgodnie z deklaracjami, w przypadku zamówienia AW139W przez Ministerstwo Obrony Narodowej, dostawy mogłyby rozpocząć się w 24 miesiące od podpisania umowy (mowa o konfiguracji bazowej, bez zwiększenia liczby komponentów krajowych). W przypadku dostaw w konfiguracji z podzespołami produkcji polskiej, termin dostawy może wydłużyć się do około 36 miesięcy od podpisania umowy. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu, przedstawiciele producenta deklarują, że linia montażu ostatecznego w Świdniku mogłaby dostarczać rocznie od ośmiu do dziesięciu AW139W. Inwestycje dotyczące rozbudowy potencjału zakładów wyceniono na maksymalną kwotę około 200 mln PLN.
Poza omówieniem koncepcji AW139W i prezentacją naziemną oraz dynamiczną, zaproszeni goście mieli możliwość wykonać krótki lot zapoznawczy w rejonie Warszawy. Pomimo dalekich od doskonałych warunków atmosferycznych lot był stabilny. Dzięki dużej powierzchni okien bocznych widoczność z kabiny ładunkowej jest doskonała. Dodatkowo sporym atutem jest znaczne wyciszenie wnętrza.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Oferta Leonardo bardzo dobra lecz powinien być warunek że strony naszego rządu- przynajmniej 30-40% pakiet udziałów/ akcji w WSK PZL Świdnik dla Polski.
Nie może być tak że te bardzo ważne zakłady wyprzedano za bezcen a Polska nie uczestniczy w zyskach i decyzjach