23 maja dowódca Sił Powietrznych Brazylii poinformował, że rząd tego kraju dokonał kilku korekt związanych z realizacją programu zakupu i dostaw wielozadaniowych samolotów bojowych F-39 Gripen.
Pierwszą z nich jest zarzucenie pomysłu produkcji dwumiejscowej wersji samolotów w Brazylii – zgodnie z zapisami kontraktu, spośród 36 zamówionych dotychczas maszyn osiem ma reprezentować odmianę dwumiejscową. Brazylia jest pierwszym klientem na tą wersję JAS-39E/F Gripen (Szwedzi kupują wyłącznie maszyny jednomiejscowe E), a jedyną linią montażową miała być ta zlokalizowana w Brazylii. Ostatecznie obie strony umowy porozumiały się co do zmiany, dwumiejscowe JAS-39F dostarczone zostaną ze Szwecji. W zamian w zakładach koncernu Embraer zmontowanych zostanie więcej jednomiejscowych JAS-39E.
Samoloty JAS-39E/F Gripen są znane w Brazylii pod oznaczeniem F-39. Pierwsze dwa seryjne egzemplarze zostały zaprezentowane 22 kwietnia. Wówczas przedstawiciele rządu ogłosili, że trybie przyspieszonym mają zostać dokupione kolejne cztery maszyny, co podwyższy ogólną liczbę do 40 egzemplarzy. Dodatkowo ogłoszono formalne rozpoczęcie prac związanych z uruchomieniem części opcji kontraktowych – łącznie umowa z koncernem Saab umożliwia dokupienie 72 samolotów JAS-39E/F Gripen.
W czasie briefingu prasowego dowódca brazylijskiego lotnictwa ogłosił, że rząd przekazał rekomendację dotyczącą umożliwienia negocjacji w sprawie zakupu kolejnych 26 samolotów. Oznacza to, że brazylijskie lotnictwo może (za kilka lat) dysponować flotą 66 F-39E/F Gripen. Jak wskazywali przedstawiciele koncernu Saab, pozytywne wnioski eksploatacyjne dotyczące pierwszych samolotów mogą zaowocować zamówieniem wszystkich opcjonalnych maszyn. Obecnie Brazylia jest jedynym eksportowym klientem na JAS-39E/F Gripen – nie można wykluczyć, że powyższa lista wydłuży się do końca bieżącego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu