26 lipca NATO Support and Procurement Agency (NSPA) poinformowała o zawarciu trzech umów z podmiotami amerykańskimi i europejskimi w sprawie kontynuowania prac koncepcyjnych związanych z projektem NGRC (Next Generation Rotorcraft Capability).
Powyższe umowy zawarto z koncernami Airbus oraz Leonardo, a także amerykańską korporacją Lockheed Martin. Celem NGRC jest zaprojektowanie i zaproponowanie państwom członkowskim programu następcy dla obecnie eksploatowanych wiropłatów transportowych obecnej generacji, które mają zostać wycofane z eksploatacji w latach 2035-40. Obecnie w programie uczestniczą Kanada, Francja, Republika Federalna Niemiec, Wielka Brytania, Włochy, Królestwo Niderlandów oraz Grecja. Poza tym status obserwatora uzyskały Hiszpania oraz Stany Zjednoczone.
W przypadku korporacji Lockheed Martin fundamentem prac nad projektem NGRC stały się doświadczenia uzyskane przy programie X2 jego projekcie rozwojowymi S-97 Raider i kompetencjach zdobytych nad nowym śmigłowcem rozpoznawczo-bojowym FARA.
Według obecnego harmonogramu, rekomendacje dotyczące wyboru docelowej koncepcji mają zapaść do końca 2025 roku. Wśród wymagań przyszłych użytkowników wymienia się m.in. zwiększenie prędkości przelotowej w porównaniu do obecnie wykorzystywanych konstrukcji. Każdy z trzech wykonawców zebrał grupę podmiotów. Z całą pewnością ważnym sygnałem jest zacieśnienie współpracy pomiędzy koncernem Leonardo oraz firmą Bell Textron. W tym przypadku należy pamiętać, że powyższy amerykański podmiot zwyciężył w programie FLRAA, którego celem było zaprojektowanie następcy dla wielozadaniowych śmigłowców UH-60 Black Hawk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu