23 lipca rosyjska agencja informacyjna TASS podała, że Rosja przedstawiła Indiom szczegółową ofertę handlową, która ma dotyczyć dostaw kolejnych wielozadaniowych myśliwców pokładowych MiG-29K/KUB, a także projektu modernizacji dotychczas eksploatowanych w Indiach samolotów tego typu.
TASS powołuje się na słowa Dmitrija Szugajewa, dyrektora państwowej Federalnej Służby ds. Współpracy Wojskowo-Technicznej (Fiedieralnaja służba po wojenno-tiechniczeskomu sotrudniczestwu, FSWTS). Według Szugajewa strona rosyjska przedłożyła szczegóły oferty na dostawę kolejnych MiG-ów-29K/KUB jako odpowiedź na zapytanie strony indyjskiej. Kolejna potencjalna oferta ma dotyczyć projektu modernizacji myśliwców MiG-29K/KUB obecnie latających w lotnictwie morskim Indyjskiej Marynarki Wojennej. W tym drugim przypadku Szugajew mówi o rozpoczętych rosyjsko-indyjskich konsultacjach. Co ciekawe, identyczną informację zamieścił też rosyjski rządowy dziennik „Rossijskaja Gazieta”. Wiadomo, że w lipcu odbył się kolejny cykl indyjsko-rosyjskich międzyrządowych negocjacji handlowych, ale szczegóły są nieznane.
Najwyraźniej w rozstrzygającą fazę wszedł indyjski program zakupu kolejnych wielozadaniowych myśliwców pokładowych. Tych Indie oficjalnie szukają od stycznia 2017 r., kiedy indyjski resort obrony rozesłał zapytanie ofertowe (tzw. request for information, RfI) odnośnie możliwości zakupu ok. 57 pokładowych myśliwców (tzw. MRCBF – multi-role carrier borne fighter), przede wszystkim z myślą o grupie lotniczej przyszłego lotniskowca INS Vikrant. Wówczas takowe pytanie zakładało zakup samolotów zdolnych do startu i ze skoczni pokładowej (jak na INS Vikramaditya i nowo zbudowanym w Indiach lotniskowcu INS Vikrant, który ma wejść do linii w 2022 r.), i katapulty startowej (anonsowany przyszły indyjski INS Vishal). Wówczas indyjskie zapytanie miało otrzymać Dassault Aviation (Rafale M); Boeing Defence, Space & Security (F/A-18E/F Super Hornet) i Rosoboroneksport (MiG-29K/KUB). Indyjskie media spekulowały także o sondowaniu możliwości zakupu F-35B lub C i rzekomo tzw. Sea Gripena (wirtualna wersja pokładowa JAS-39 Gripen).
W zależności od okresu i indyjskiego medium, które kolportowało takie informacje murowanym zwycięzcą miał być a to Rafale M (próba połączenia zakupu wersji pokładowej z myśliwcami Rafale w programie MMRCA Indyjskich Sił Powietrznych), a to F/A-18E/F. W tym drugim przypadku mogło być coś na rzeczy, gdyż Indie kupiły silniki General Electric F414-GE-INS6 do rodzimych myśliwców LCA Tejas Mk 2. F414 to także napęd F/A-18E/F. Indie próbowały negocjować transfer technologii produkcji F414 (względnie pomoc General Electric w skonstruowaniu indyjskiego silnika na bazie F414). Jednak Stany Zjednoczone odmówiły Indiom, choć F414 nie jest młodą czy perspektywiczną konstrukcją, a parametry ma przeciętne. W tle toczy(ł) się jeszcze program pokładowej wersji Tejasa, czyli tzw. Naval LCA (N-LCA). Jednak Indyjska Marynarka Wojenna broni się rękami i nogami przed tym samolotem. Prototypowe pokładowe Tejasy NP-1 i NP-2 pokazały złe właściwości startu z INS Vikramaditya, dlatego HAL forsuje rozwój dwusilnikowego pokładowego Tejasa z przekonstruowanym płatowcem, czym Indyjska Marynarka Wojenna też nie jest zainteresowana.
Indie kupiły dotąd łącznie 45 pokładowych myśliwców wielozadaniowych MiG-29K (9-41) i dwumiejscowych MiG-29KUB (9-47) w rezultacie dwóch kontraktów z 2004 (dostawy zakończone w 2009 r.) i 2010 (dostawy w 2016) roku. MiG-i stanowią wyposażenie 300. i 303. eskadry lotnictwa pokładowego Indyjskiej Marynarki Wojennej. Ich miejscem stacjonowania jest baza lotnicza Hansa w stanie Goa. MiG-i-29K/KUB są przeznaczone do operowania z pokładu indyjskiego lotniskowca INS Vikramaditya (przebudowany eksrosyjski krążownik lotniczy Admirał Fłota Sowietskogo Sojuza Gorszkow proj. 1143.4 kupiony przez Indie w 2004 r.). Standardowo grupa lotnicza lotniskowca INS Vikramaditya liczy 14–16 MiG-29K i cztery MiG-29KUB.
Do tej pory indyjska marynarka straciła trzy MiG-i-29K/KUB: pierwszy 16 listopada 2019 r. (zderzenie ze stadem ptaków przy starcie i pożar silników wywołany wpadnięciem ptaków do kanałów przepływowych, załoga katapultowała się), drugi 23 lutego 2020 r. (MiG-29K spadł do Morza Arabskiego nieopodal wybrzeża stanu Goa, pilot katapultował się, przyczyna wypadku niepodana lub nieznana), trzeci 26 listopada 2020 r. (operujący z pokładu INS Vikramaditya MiG-29KUB spadł do Morza Arabskiego; nieoficjalnie kursant omyłkowo katapultował siebie i instruktora, którego ciała nie odnaleziono, kursanta uratowano; oficjalnie to instruktor miał użyć foteli wyrzucanych i „uratować” kursanta podczas niewyjaśnionego zdarzenia lotniczego – załoga nie zgłaszała problemów z samolotem, do zdarzenia doszło w locie poziomym). Do tego 3 stycznia 2018 r. pilot MiG-a-29K podczas nieudolnej próby startu wypadł z dużą prędkością samolotem z pasa startowego i katapultował się, samolot najprawdopodobniej spisano ze stanu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu